2020-07-21 0
Volkswagen Golf. Трудно може да се намери човек, който да остане безразличен при споменаването на тези две думи. Лесно е обаче да забележим представител на този модел на пътя. И причините за това са много и разнообразни, но всичко започва преди повече от 45 години, когато е премиерата на първия VW Golf.
Първото поколение е представено в средата на 1974 година, като наследник на VW Beetle и със сигурност има какво да доказва. В края на същата година два чисто нови автомобила Golf в ярък жълт цвят потеглят на пътешествие от Аляска до Ушуая, Аржентина. От студенината на севера до топлината на Огнената земя. Бруталният тест драйв отнема три месеца, а километражите навъртат над 30 000 км. Автомобилите се представят прекрасно и ясно доказват точно колко сериозни са VW с новите машини, а моделът се превръща в един от най-успешните в историята на компанията и един от най-продаваните в целия свят.
Седя зад волана на осмото поколение на VW Golf и поглеждам към изчистеното табло и двата големи екрана. Отново се изненадвам от почти пълната липса на бутони. С поглед проследявам плавната линия, която преминава през цялото табло, за да обедини всички елементи и да затвърди усещането за цялост и рафинираност. Просто няма как да по друг начин с толкова богата история и цели седем модела преди това.
Натискам един от малкото бутони. Двигателят оживява. Потеглям. Нямам търпение да разбера какво е да караш новия Golf и какво е да използваш новата инфотейнмънт система.
Бих се радвал да кажа, че това се случи преди 30 000 километра, но пътешествието ми не продължи толкова много. Въпреки това новият Golf се представи като достоен да носи това име.
Нека ви разкажа защо.
Няма как да не познаете, че "осмицата" принадлежи към това семейство, когато го видите на пътя. Въпреки това бързо ще забележите и разликите, дори и да не сте от хората, които изследват в детайли всеки автомобил. Хареса ми, че още от дизайна на Golf 8 ясно е заложена идеята за традиции, които обаче трябва да се развиват.
И това е най-видимо от предницата на автомобила. Капакът е изцяло нов и много по-скосен. Калниците са по-прибрани, а предната решетка е намалена минимално, което носи лек футуристичен привкус. То се допълва от по-малките фарове, които са LED дори в най-базовото оборудване. В тестовия автомобил (оборудване First Edition) те са матрични (IQ Light, както ги наричат от VW). Плюсът на матричните LED светлини е, че автоматично се адаптират спрямо ситуацията. Така например, ако срещу вас идва кола, левият фар ще намали светлината, за да не заслепява водача.
Хареса ми как хромираният елемент на радиаторната решетка се свързва с фаровете, за да изпише плавна линия, която преминава от единия до другия калник. Както споменах и в началото, темата за плавните линии е застъпена и в купето, но за него след малко.
Втората решетка е по-агресивна спрямо Golf 7 и напълно допълва новото усещане - осмото поколение не е спортен и прекалено агресивно изглеждащ автомобил, но със сигурност носи повече емоция. Хареса ми.
Всъщност новият дизайн има и чисто практическо направелени - коефициентът на въздушно съпротивление е смъкнат до впечатляващите 0.27! Добре, подобни технически данни може да не звучат впечатляващо, но важен е крайният резултат, а той е с цел намаляване на разхода и шума.
Погледнат в профил, по-косата предница се забелязва бързо, въпреки че Golf 8 запазва почти позната осанка на серията. Golf 8 е базиран на MQB платформата, както и своя предшественик, но е с по-малко от 3 см по-дълъг и с над 3 см по-нисък от него.
Задницата е подсилена от новите стопове, които също са LED (тук отново IQ Light). Впечатление прави изместването на надписа Golf под емблемата, както и хромираните елементи в долния край на бронята. Те се заиграват с идеята за по-спортен дух. Багажникът е 380 литра, като може да спуснете предните седалки, с което получавате 1200 литра пространство.
Цялостно дизайнът на Golf 8 ми хареса. Автомобилът запазва типичното за тази серия, но го надгражда с по-емоционални линии и по-динамичен дух.
Преди да поговоря за поведението на пътя, където също има промяна спрямо Golf 7 и то в положителна насока, искам да отбележа най-голямата разлика - интериорът. Докато на задните седалки положението не се е променила драстично - удобно пространство за двама души, комфортни седалки, като в нивото на оборудване на тествия автомобил имаха и подгряване - отпред ситуацията е много по-различна. И темата е Довиждане физически бутони.
Управлението на почти всичко става или чрез големия 10-инчов екран на инфотейнмънт системата (в по-ниските нива е 8-инчов и придружен от две физически "врътки", което може би ще е по-удобно за някои потребители), или чрез сензорни бутони - температурата на климатичната система, нивото на звука, режима на фаровете, достъпа до климатроника. Наистина всичко, което използвате постоянно, докато шофирате.
Например контролът за температурата става чрез докосване на синия или червения сектор. Включването на подгрева на седалката става чрез задържане на двата сектора за по-продължително време.
Звукът пък се управлява чрез докосване на плюс или минус, или чрез плъзгане.
Веднага под тези контроли са и някои удобни преки пътища - бърз достъп до асистиращите системи, климатика, режима на шофиране (спортен, комфортен, икономичен и персонализиран).
Централната конзола предлага два USB Type-C входа, които са приятно осветени, достатъчно голямо пространство за смартфон (в това ниво на обурдването - с безжично зареждане), Start/Stop бутонът, изключително минималистичен селектор (във версията със 7-степенна DSG скоростна кутия), паркинг спирачката, достатъчно пространство за чаши и удобен подлакътник.
Това прави пространството изчистено и добре организирано, но поне аз бих се радвал част от управлението да ставаше чрез по-старомодни методи - най-вече управлението на климатичната система, защото нивото на музика се управлява лесно от волана.
Говорейки за климатичната система, там също има някои интересни моменти. Освен традиционните настройки, наличен е и умен режим (Smart Climate), който предлага бърз избор на режим. Например затопляне на крака, затопляне на ръце и т.н. Удобно за бърз избор.
Интересно е, че липсва изнесен бутон за старт/стоп системата, като управлението ѝ става от падаща лента на менюта на 10-инчовия екран. Там, подобно на смартфоните, излизат важни съобщения, имате контрол на яркостта, изключване на звука, както и някои преки пътища.
Вярвам, че ако сте привикнали към използването на смартфон, няма да имате проблеми с интерфейса на инфотейнмънт системата. Освен падащата лентата, в десния край има Home бутон, който ви връща към началния екран. Той може да бъде персонализиран чрез кутийки с различен размер и информация - в моя случай оставих картата да заема половината пространство, а до нея - управлението на музика, информация за автомобила и бърз достъп до телефона.
Основното меню е подредено в доре разпознаваеми икони, а за всяка настройка е налично добро количество информация.
Хареса ми как са представен настройките на асистиращите системи - визуалзация на пътно платно. Ако натиснете на прекъсващата лента, влизате в настройките на Lane Assist, ако натиснете на пътния знак - разпознаване на пътните знаци и т.н. Лесно за ориентиране и лесно за настройване. Според оборудването, Golf 8 разполага и с асистиращата система Travel Assist, която добавя приятна автономност и автомобилът може да се движи с до 210 км/ч, без да трябва да завивате, ускорявате или спирате. Приятна добавка за дългия път, но не трябва да забравяте, че ръцете винаги трябва да са на волана, а вниманието - насочено към пътя.
Друга интересна технология е Car2X, която обаче към момента е по-скоро инвестиция в бъдещето. Идеята е директна връзка с останалите автомобили на разстояние до 800 метра, които я имат, за да може при инцидент, вашата кола да разбере веднага за него.
Ще имате нужда от време да свикнете с всичко, както и да започнете да се ориентирате бързо в менютата. Наличен е и гласов асистент, но подобно на тези в смартфоните, може би ще ви отнеме повече време да се разберете с него, отколкото да натиснете върху някой от сензорните бутони.
Аналоговите инструменти са заменени също от 10-инчов екран, който изглежда прекрасно. Предоставя ви огромни възможности за персонализиране и информация, която показва. Има нещо романтично в класическия километраж, но съм готов да го изоставя веднага за подобен екран. Воланът идва директно от T-Cross и е удобен, а като допълнителна опция може да си поръчате и HUD екран - проектиране на информация на предното стъкло.
Ще се почувствате удобно в купето на Golf 8, за което спомагат и седалките, но ще ви липсват някои вече поостарели начини за управление на функциите на автомобила.
Така стигаме и до най-ключовата част - как се представя Golf 8 на пътя. Тестовият автомобил беше оборудван с 1.5-литров eTSI двигател с 48-волтова система и стартер-генератор (т.нар. "Мека хибридна система"), 150 к.с, 250nm и 7-степенна автоматична скоростна кутия. Извън това, Golf 8 се предлага с огромно разнообразие от конфигурации и съм сигурен, че всеки ще намери най-подходящата за него конфигурация.
На пътя Golf 8 се усеща отлично за автомобил в този клас, като надгражда спрямо предшественика си с по-директното поведение на пътя, една идея по-спортно. Воланът е малко по-мек за моите предпочитания, но това го прави удобен за маневриране в града. Двигателят е тих, а изолацията на купето може би е най-добрата в този клас. Дори при по-неравна настилка и при по-високи обороти, ще се чувствате комфортно в автомобила.
За това спомага и окачването, което в по-високия клас оборудване е адаптивно (отзад - е торсионна греда), а в комфортния режим - много меко и приятно за по-дълъг път. Ако използвате спортния режим, това се променя, но не прекалено драстично. Все пак Golf 8 (в тази си версия) не е спортна кола, макар и да има загатване за такъв дух. Този баланс е на много високо ниво и честно казано прави Golf 8 много приятен автомобил както в града, така и на по-дълъг път.
По официална информация разходът на говори на тази конфигурация е 5.7/100. По време на тест драйва гравитираше около 7 литра на 100, но при нормално ежедневно каране може да падне около 6 литра.
Golf 8 се кара лесно и приятно, усеща се динамично на пътя, а автоматичната скоростна кутия е много рафинирана - смяната на предавки почти не се усеща. Изолацията на купето е чудесна, като единствено бих се радвал на малко по-директен волан.
Това е новият Golf 8. Според мен една добра стъпка в еволюцията на знаковия модел на Volkswagen. По-енергичният дизайн, изчистеното купе и по-динамичното поведение на пътя ще му помогнат да бъде все така търсен модел. Не мога да не отбележа някои от по-смелите решения в купето, които водят до меко казано разделение сред потребителите, като самият аз все още не съм сигурен за своята позиция. Да, бих предпочел по-класически бутони, но в същото време смятам, че и с тази конфигурация вероятно се свиква достатъчно бързо - няма да са ни нужни 30 000 км.
Новият Golf 8 започва на цени от около 42 000 лева, като горната граница на моделите започва от около 53 000 лева.