2020-06-17 0
Материалът подготви: Цветомира Петрова
COVID-19 създаде ситуация на икономическа криза, която не спира да изисква моментални действия и идеи за разрешаването й. Както и в други кризи, технологиите отново се оказват възможен отговор на проблема. Loyaltek, финтех компания, създава с именно тази цел картата за лоялност Unity Card - едно по-различно решение, което цели да спомогне възстановяването на малкия и среден бизнес, като в същото време подкрепи нуждаещи се от средства хора.
По темата говори г-н Робърт Мас, основател и изпълнителен директор на Loyaltek, който даде перспектива и отговори за конкретните функции, защити и предназначение на картата, както и целите за развитие в бъдеще.
Unity Card на Loyaltek е едно интересно решение в борбата за подкрепа на локалната икономика и малкия и среден бизнес.
Loyaltek и Paynovate са двете финтех компании, които стоят зад Unity Card. И двете съществуват от десет години и на ежедневна база издават карти, като към момента управляваме милиони разплащателни такива в 14 държави. Когато кривата на пандемията бавно, но сигурно започна да се изравнява, фокусът ни плавно се измести към следващото предизвикателство: възстановяването на икономиката. В духа на социалната отговорност, която изпитваме, нашите екипи искаха да помогнат в борбата с последиците от коронавируса. В крайна сметка, практичността и потенциала на този тип решение ни накара да потърсим правилните партньорства, за да го разпространим из Европа. Така излязохме с уникално предложение към политическите лидери, с цел да предоставим така необходимата и бърза финансова подкрепа чрез Unity Card. Решихме да направим каквото можем от ролята си на финтех компания специализирана в картови заплащания и програми за лоялност.
Unity Card е карта за специални разплащания, предназначена за хора в нужда, както и за по-ефективна дистрибуция на "хеликоптерни пари". Картата може да се използва и за да разпредели финансиране, позволяващо покупки само в подбрани магазини, като такива, които принудително са затворили по време на пандемията. Loyaltek има налично количество карти, които веднага могат да се разпратят на нуждаещите се.
Unity Card може да се използва и с банкомати, ако финансиращият орган разреши. Обикновено това не е позволено за карти, насочени към икономическо възстановяване, но ситемите на Loyaltek позволяват да се зададе максимален лимит от средства, които да бъдат изтеглени на ръка от банкомат. Могат да се зададат конкретни ограничения, но и да се захрани и презареди картата с още пари, а също и да се разпредели повече от една карта за определен бизнес или човек.
Основните различия са свързани с това, че Unity Card е предназначена само и единствено за финансиране на широката публика, за властите и за гражданите, а не за частни компании. Тя може да се ползва за всеки бизнес сектор, но има рестрикции за конкретни райони и за разплащания лице в лице. Unity Card позволява и еCommerce транзакции с конкретни търговци.
Друго, което я отличава, е че само конкретна община може да я задейства като карта за разплащане. Благодарение на специално създадените права и рестрикции, парите гарантирано се инвестират в локалната икономика, така че парите на данъкоплатците да не се губят. Използването на картата може да се разработи и в персонализиран проект само за няколко седмици. В цялата процедура по използването й също така няма намесени банки, тъй като в банковия сектор няма изграден навик за поддържането на тези специфични карти. Ние работихме повече от пет години с цел да подобрим поддръжката им, така че да се приемат навсякъде. Освен това имаме възможността да доставим картите много по-бързо и евтино - имали сме случаи, когато го правим в рамките на само 3 седмици.
Как измерихте потенциала на този тип решение за спомагане на възстановяване на икономиката след кризата?
Unity Card е продукт, създаден, за да помага по време на кризата. Решението вече е доказало ползата си в редица страни, например - в Германия, по време на миграционната криза Loyaltek предостави десетки хиляди карти на местните власти, така че да имат възможност да регулират средства, разпределяни към сирийски бежанци, за да покриват основните си нужди с пазаруване от местни търговци.
В настоящата криза възникнала от коронавируса сме предвидили дарение от до 5000 карти към местни власти, така че дори по-малките общини да могат да си позволят да я използват. В момента промотираме тази възможност в България, както и в други европейски държави.
Освен в сирийската криза, подобни такива карти са предоставяни за използване и от World Food Program, за да се осигури спешно храна в някои африкански държави.
Системите ни са изградени така, че да дефинират прецизно как точно се използва картата. Можем да определим до 16 различни ограничителни критерия като например да не се използва за eCommerce, да не се ползва с банкомати, да е валидна само в определени райони, само за определени бизнес сектори или в конкретна рамка за сумата. Следящите и анализиращи инструменти позволяват това да се гледа и регулира в реално време, ако се наложи.
В примера с Германия, където разпределяме такива карти от 2015 г. насам, немските власти искаха да ограничат достъпа до чистия кеш - постигнахме това чрез поставяне на забрана за теглене от банкомати и банкови каси. С проследяване на използването на картите установихме, че някои от хората пазаруват в златарски магазини и препродават златото. Отстранихме въпросните магазини от обхвата на картата, за да разрешим този проблем.
Loyaltek предоставя и конкретни доклади спрямо нуждите на общините, за да подсигури правилното използване на парите. Благодарение на инструментите, които ползваме, немските общини съобщават за близо 100% ефикасност на контрола над парите, 0% измама и 90% намаляне на работата, спрямо предишни системи базирани на хартиени ваучери. С използването на картите на Loyaltek , измамите бяха намалени до нула, а времето за обработка падна с 90%.
В момента сме в последна фаза на преговори с Белгия и Франция, където планираме пускането на 1 милион карти. Много общини се свързаха с нас, за да се инфомират и за безплатните 5000 карти, които предоставяме. Проектите варират спрямо заложени суми и спрямо конкретни сегменти - тези, които са повлияни най-много от кризата.
Вече имаме опит с такива карти и тяхното разпространение в кризисни ситуации в различни държави. Бизнес моделът за Unity Card и планът ни за разширяване включва пускането на нова версия на продукта, наречен Unity Card Boost. Тя ще позволява на гражданите да вкарват пари в своята карта и да получават бонус от общия фонд. Тъй като картите ще са ограничени в използването, е добре гражданите да се възползват и от собствените си спестявания, да генерират повече икономическа активност.
Имаме и други продукти като City Gift Card, един също ефективен инструмент за подкрепа на местната икономика и търговци. Това е нещо, което предлагаме на градове и общини, за да промотират бизнеса си. Сега сме в преговори и за подаръчни карти за молове.
Ясно е, че независимо дали става дума за подкрепа на местни търговци, чийто бизнес е засегнат от кризата или да се помогне на майка да нахрани детето си, нашите лидери, от общинско до национално ниво, търсят начини да помогнат за икономическо възстановяване след изолацията. Времето обаче напредва и възниква въпросът: как да разпределим тези различни ресурси бързо и ефективно, като избегнем риска от измами и подсигурим използването на тези средства за правилните неща. Общината или самата държава може да изготви лимитиран план за използването на парите само за конкретна категория продукти.
Unity Card може да се презарежда с желаната сума пари и да работи като дебитна карта. Периодът на валидност може да се адаптира спрямо нуждите. Потребителите ще проверяват оставащата сума с QR код на гърба на картата, а външна мрежа разрешава на властите да следят, анализират, управляват и дори нагласят как да се използват картите в реално време. Така отново технологиите позволяват спасение в ситуация, която за известно време изглеждаше непреодолима.
Като активни финтех специалисти, които се занимават с електронни разплащания - особено картово базирани такива - се гордеем с нашата дейност. Смятаме, че е възможно именно така да подобрим качеството на живот на хората. И точно това правим всеки ден и към това ще се стремим в бъдеще. Дори в трудни времена, неща като Unity Card спомагат за повече гъвкавост и нуждата от финтех решения тепърва ще расте.