2020-04-10 0
Българска верига за бяла и черна техника "ЗОРА" отбелязва сериозен ръст в онлайн продажбите на кухненски уреди и IT аксесоари след обявяването на извънредните мерки, спад в търсенето на смартфони.
Извънредното положение в страната, обявено на 13-ти март, постави началото на една динамична ситуация и в сферата на потребителско поведение. Очаквано, консумацията на потребителите се пренасочи към онлайн покупки. Заедно с това обаче се появиха и нови, нетипични тенденции в потребителските нагласи, нужди и поведение, към които брандовете се налага да се адаптират. В онлайн търговията на техника, проучванията индикират нестандартно завишен интерес към дребна техника за кухнята.
Хлебопекарни, кафемашини и кухненски роботи биват най-купуваните и търсени технически уреди от българския потребител в момента, сочат данните на "ЗОРА". Подобен тип анализи могат да служат за индикация, че българският потребител тенденциозно се насочва към домашно приготвяне, с цел да замени честите посещения до магазина. Друга категория, която според данните на "ЗОРА" бележи значими завишени продажби по време на COVID-19 са уредите за лична грижа - машинки за подстригване, епилатори, както и IT техника и аксесоари необходими за дигитално обучение и работа – лаптопи, принтери, рутери, уебкамери, мишки. Наблюдава се повишено търсене и при пречиствателите на въздух.
В сферата на забавлението, потребителите се насочват към игрови конзоли, аудио техника и смарт телевизори, което върви ръка за ръка с повишената консумация на видео и аудио стрийминг. Най-сериозен спад се наблюдава в търсенето на смартфони. За сметка на ограничения трафик по магазините се проявява нова линия на поведение на стандартния потребител – повишена информираност и проучване преди покупка.
"Отчитаме намален трафик във физическите локации, но за сметка на това потребителите са фокусирани, идват с точно определена цел, в повечето случаи са информирани и запознати от сайта. Това показва необходимостта от предоставяне на повече информация на клиентите чрез интернет" споделя Георги Милушев, управляващ съдружник във верига-магазини "ЗОРА".
Нуждата от информираност и подробна консултация на потребителя изисква въвеждането на нови дигитални практики от пазара. За потребителите, които имат нужда от консултация с цел информирана покупка, от веригата магазини въвеждат нова услуга "Поръчка по телефона". По този начин клиентът спестява от време за посещение и от физическа консултация с експерт-консултант, като вместо това консултацията се осъществява по телефона, в стремеж да се отговори на нуждите на клиентите в момент на ограничения. От веригата магазини уверяват, че доставките се извършват при максимални мерки за сигурност като транспортните средства, с които се обслужват доставките също се дезинфекцират.
За тези, които все пак предпочитат да посетят физически магазин, търговските обекти на веригата предприемат системни мерки за опазване – магазините се дезинфекцират ежедневно през три часа, като се допускат не повече от 2 до 3 клиента. Служителите биват снабдявани с предпазни маски, ръкавици и шлемове за касиерите, докато се спазва задължително разстояние от 2 м. един от друг.