2020-01-24 0
Още първият визуален контакт с новото Renault Clio няма да ви остави равнодушни. Още повече, че пред мен стоеше изпълнението R.S. Line в онова тъмно синьо, което казва "аз наистина съм нещо по-специално".
Всъщност това веднага си личи и по спортния аеродинамичен пакет, който прави броните по-агресивни и намеква, че колата не очаква да я карате само по права линия. Спортният вид се допълва от красивите 17-инчови джанти с нископрофилни гуми. Всички тези мускули перфектно се вписват в силуета на хечбека, който в текущото си поколение е всичко друго, но не и мини кола.
Вътре ви очакват също толкова приятни изненади – от карбоновите апликации по много от панелите, до кожените спортни седалки (а те наистина са спортни), акцентите с червени шевове и линии по седалките, волана и ширината на таблото. Има още два детайла, които истински ще зарадват феновете на модерните технологии – 10,3-инчовият тъч дисплей отпред, ориентиран вертикално и масивните планки за превключване на предавките зад волана, които се въртят с него. Картината е довършена от алуминиеви педали и R.S. лого на волана, за да не забравяте защо сте избрали точно тази модификация.
През първия половин час зад волана на Renault Clio в съзнанието ми упорито се въртеше мисълта колко технологични са станали автомобилите от този клас. С всеки поглед в интериора откривах по нещо ново и интересно, което варираше от полезно до модно. Мога да напиша наистина много за всичко, което е "пакетирано" в тази кола, но едва ли само преди 5 години сте очаквали в нея да намерите LED фарове, асистенти за следене на пътната лента и аварийно спиране, асистент за автономно паркиране, 360-градусова камера, възможности за персонализиране на работата на сервото на волана (с три настройки), 7-степенен автомат с два съединителя и дори възможност зазадаване на цвета и силата на амбиентното осветление в повече от 10 цвята!
Разбира се, по-обичайните екстри като отопление на седалките, климатроник, автоматични светлини и чистачки, както и навигация, също са на борда. Изобщо, едва ли нещо ще ви липсва в новото Renault Clio, даже е гарантирано, че ще засрамите немалко автомобили от среден и висок клас на малко повече години.
Комфортът на шофиране е достигнал такива нива, че ако сте свикнали на по-стар автомобил с ръчна скоростна кутия, лесно ще установите, че за шофирането на Renault Clio са ви нужни не повече от 40% от действията и вниманието, което принципно влагате в този процес. Това си има и обратна страна, защото е много лесно да се загледате в чудесния голям дисплей и просто да разглеждате опциите или да пускате музика, така че умната.
След натискането на бутона за старт на двигателя ще установите, че той работи изключително тихо и равномерно. Когато подминете 10-тина километра в час и стъпите по-здраво на педала, следва и изненадата – турбото на Clio веднага се захваща за работа и доста сърцато тегли напред. Чудесното ускорение се дължи и на факта че от Renault са съумели да запазят теглото на Clio сравнително ниско. Но принос за усещането имат и "късите" предавки на скоростната кутия, които бързо и незабележимо вървят нагоре.
Като потвърждение на думите ми, че колата набира много приятно, мога да кажа, че нарочно не се запознах с техническите ѝ данни предварително, а чак в края на тестовото шофиране. Зададох си въпроса с колко конски сили и Nm всъщност разполага предвид показаното по време на движение и си отговорих сам на база на 24-годишния ми опит с доста различни класове автомобили. Изненадата беше, че моята преценка беше с 30-тина коня и 40 Nm над спецификациите на 1.3-литровия турбомотор на Clio-то, което говори само за себе си.
Дори да искате да карате подчертано спортно, в нито един момент двигателят няма да ви подразни със силен шум или груба работа. Той започва да набира на практика без турбо дупка още от ниски обороти и тягата е чудесна докъм 4500-5000 об., където въздухът на турбото свършва и обезмисля местенето на стрелката по-нататък по скалата на оборотомера. При наличието на 7 предавки, обаче, това не е никакъв проблем, защото кутията доста предвидливо избира подходящата и винаги се оказвате със запас от въртящ момент. Ако трябва да съм претенциозен, бих предпочел предавките да се връщат малко по-рано при изкачване и по-сериозно ускорение, но изпреварването с новото Renault Clio е супер безопасно и истински приятно.
Когато решите да вземете нещата напълно в свои ръце, можете просто да посегнете за планките за смяна на предавките. Не е нужно да местите скоростния лост или да правите каквото и да било друго – истинска глътка свеж въздух, предвид близкото минало, което изискваше друга позиция на лоста или натискане на бутон, за да минете в ръчен режим. Командите се възприемат много бързо и веднага ви осигуряват желаната предавка, така че можете много лесно да се движите в желания оборотен диапазон. Връщането към напълно автоматична смяна става също толкова незабележимо – на практика дори не е нужно да правите нищо.
Тук е редно да похваля и изненадващо стабилното пътно поведение на Renault Clio, което ме зарадва със способността си да запазва хоризонтално положение и в остри завои, и да се адаптира към пътя по най-стабилния начин. Липсата на люлеене позволява значително по-спортно водене, което създава истинско удоволствие. Тук чудесното впечатление се допълва и от добре настроения волан, който е достатъчно "твърд" и точен. И макар да вози малко нервно по права линия, автомобилът осигурява на пътниците напълно достатъчен комфорт, въпреки нископрофилните си гуми. Окачването заслужава суперлативи и по друг показател – то е напълно безшумно по неравности, така че ви остава само удоволствието от по-спортните му настройки.
Спирачките също са убедителни и няма да ви подведат, когато най-малко очаквате.
С последните си няколко поколения Clio е един от модните диктатори в класа заради много удачната симбиоза от прегледност, качество, ергономия и модерна функционалност на интериора. Новото поколение определено вдига летвата още, защото със своя централно разположен екран прави управлението на повечето системи на колата много интуитивно и определено красиво. Като отделни превключватели и бутони са останали само управлението на климатроника, ел. стъклата, фаровете и огледалата, както и на асистент системите и това е разбираемо, защото тези неща не би трябвало да ви разсейват при движение.
По инфотеймънт системата на Clio е работено много и тя предлага всичко, което може да ви потрябва – от навигация с лесно откриване на обекти и извеждане на цените на горивата на околните бензиностанции, до отчитане на "еко" коефициента на шофиране и прогнозата за времето. Можете сами да комбинирате и задавате различните "уиджети" на екраните, а всеки водач може да настрои и свой запазен профил. Разбира се, можете да пускате музика от всякакъв източник и да свържете своя телефон за разговори, но и за всичко останало, защото има поддръжка на Android Auto. Непосредствено под дисплея са налични 2 USB порта, 3.5 мм аудио жак и поставка за безжично зареждане – едва ли можем да си пожелаем повече.
Основият 10.3-инчов дисплей е чудесен и лесен за работа, но имайте предвид, че лесно можете да се загледате в него за по-дълго от разумното. Ако трябва да въвеждате текст, по-добре спрете преди това.
Пред спортния волан с перфорирана кожа има и втори дисплей, който предлага различни режими на работа в зависимост от персоналните предпочитания на водача – например при Sport е един голям оборотомер с вграден радар за разстоянието до предния автомобил. Около него се извеждат показанията на борд компютъра, включително за "еко" нивото на каране и моментните нива на мощността и въртящия момент – истинска радост за феновете на автомобилните спортове.
След уикенда, прекаран с новото Renault Clio, остана приятното усещане за спокойствие и сигурност, но най-вече за удоволствието от шофирането на модела. Колата създава настроение и дори само мисълта, че трябва да се придвижите с нея, ви зарежда положително, защото на разположение са всички удобства и модерни технологии, които правят шофирането лесно и приятно.