2019-03-25 0
Проучване показва, че българският малък и среден бизнес в туризма все още не използва модерни технологии за разплащане и маркетинг
Множество индустрии са преобразени под влиянието на технологиите, като една от най-влиятелните от тях са иновациите в мобилните разплащания. Това е особено вярно за индустрия като туризма, хотелиерството и търговията на дребно, фирмите от която разчитат както на интернет и електронна търговия, така и на физически обекти за своите приходи. Българската туристическа и хотелиерска индустрия е изключително важна за страната като тя допринася 6.8% от брутния вътрешен продукт, носи над 3 200 000 0000 евро в годишни приходи и дава работа на над 168 000 души в 4 000 компании. И въпреки това, проучване сред 1 000 представители и мениджъри на барове, ресторанти, хотели, кафенета и фирми за бързо хранене в България, проведено от европейския пионер в мобилните разплащания Auka разкрива, че според повече от 64% от участниците в изследването те нямат достатъчни маркетинг способности или видимост на марката и това са основните фактори, възпрепятстващи повишаване на приходите. В същото време, според Българския статистически институт, само 7% от малкия и среден бизнес в хотелиерство и ресторантьорство използват инструменти за електронна търговия или свързани технологии и по-малко от половината от тях имат интернет страница или някакво друго интернет присъствие.
В допълнение, въпреки повече от 3 910 000-те чужденци, които са имали поне една нощувка в България през 2018 година, проучването на Auka разкрива, че компаниите от сектора в страната разчитат предимно на разплащанията в брой и по-малко от 5% предпочитат да използват безконтактни и около 7% мобилни разплащания, предпочитани поради сигурността си от международните туристи.
Даниел Дьодерлайн, главен изпълнителен директор и основател на Auka, пояснява, че технологиите за мобилни разплащания могат да донесат много повече ползи за бизнеса: "Един успешен и интегриран мобилен портфейл ще разреши много от наболелите проблеми пред Българския бизнес и потребител. Това, което ние като индустрия трябва да направим е да работим за образоване на пазара и особено фирмите от индустрията на туризъм и хотелиерство, както биха могли да постигнат чрез технологиите за мобилни разплащания. Един пример за възможностите е директната връзка между маркетинг и увеличаване на приходите. Днешните технологии за мобилни разплащания позволяват създаване на видимост на марката сред туристите, изграждане на доверие сред международните потребители и използването на множество различни маркетинг инструменти за връзка с клиентите."
Такава технология е платформата за разплащания на Auka, наречена Settle, която позволява неусетни разплащания между търговци и потребители просто чрез мобилния телефон без никакви допълнителни устройства. Технологията не изисква никакви инвестиции в хардуер, но все пак работи с всички световни кредитни карти. Освен възможности за разплащане, технологията позволява много функционалности, които са критично важни за бизнеса – търговецът може да създава онлайн магазин, да следи всички видове транзакции и отчетност, да създават рекламни дигитални кампании и дори потребителите да могат да правят предварителни резервации.
И все пак, добрите новини от проучването сред българския бизнес от туристическия сектор показва, че 41% от участниците в проучването планират въвеждането на система за мобилни разплащания в следващите 12 месеца, а други 39% обмислят такава възможност в бъдеще като само 18% твърдо отказват да използват технологиите. Компанията на Даниел, Auka, бе първата, която стартира мобилни плащания в Норвегия и първата FSA регулирана компания за финансови услуги, която оперира на 100% от облачната платформа на Google и първата, която предложи на европейските банки съответстващи на регулациите решения за мобилни плащания чрез SaaS модел. Проектирайки своята платформа за плащания от гледна точка на банките, търговците и клиентите, норвежката компания се превърна в най-бързо растящия финтек в Европа през 2016 и 2017 година, а през 2017-а спечели наградата CFI Magazine Technology Awards за най-добра мобилна платежна платформа в Европа.
Проучването бе проведено сред 1 000 представители на малък и среден бизнес от българската хотелиерска и ресторантьорска индустрия: барове, кафенета, ресторанти, места за настаняване, нощни клубове и заведения за бързо хранене.