2024-09-16 0
Едва ли е нужно да си припомняме многото успехи на модела Duster, който още с първото си поколение стана любим на по-младите водачи, търсещи оптимална стойност за парите си. Това веднага се превърна в рекордни продажби и така е до ден днешен, където този SUV е истински властелин в своя ценови клас.
С новото поколение на модела, което се появи през тази година, историята му все повече заприличва на тази за грозното пате. Искам да кажа, че новият Duster вече много повече изглежда като лебеда и скъсва със скромната и малко грубовата външност на по-старите си предшественици. Основната причина за това е следването на концептуалния дизайн Bigster, който пожъна доста овации.
Без съмнение вече говорим за интересна и модерна, дори футуристична визия, която директно е адресирана към млади клиенти, търсещи високотехнологични продукти. Тя идва с атрактивни LED фарове и задни светлини, с по-големи джанти. Говорим за изцяло различно присъствие, което внушава повече мощ и недвусмислено подсказва, че и вътре нещата са на най-съвременно ниво.
В приятният интериор се откроява дигиталното табло, допълнено от 10-инчовия екран на инфотеймънт системата. Ергономията е на ниво, контролите са удобни и няма да затруднят качвалите с в други модели на Dacia и Renault. И тук има няколко дизайнерски елемента, които правят впечатление: формата и управлението на въздуховодите, които следват Y-образния дизайн на светлините; формата на лостчето за превключване на предавките и волана, който е скосен и в горната си част и на практика е повече шестоъгълник, отколкото кръг.
Похвално е, че управлението на климатичната система е изведено като самостоятелни бутони. Това спестява време и разсейване. Наличието на много USB-C портове и поставка за безжично зареждане на смартфон също са голям плюс, но и нещо, без което младите клиенти не биха харесали автомобила. Една също толкова задължителна екстра е поддръжката на Android Auto и Apple Carplay, благодарението на което веднага се сдобивате с най-съвременен център за навигация, съобщения, слушане на музика и какво ли още не. При Duster тази връзка може да се осъществи и безжично, което е допълнително удобство.
Изключително оригинална и свежда идея, която истински ми допадна, е системата YouClip, която позволява закрепване на аксесоари в различни точки на автомобила. Така лесно ще се сдобиете със стойка за телефон отпред, държач за таблет или чаша зад подглавниците на предните седалки или например кукичка за чанти или лампа в багажника. При това можете лесно да сменяте местата на тези аксесоари, защото те се закрепват много бързо.
Седалките не са с изразена спортна форма и масивни странични опори, но се оказаха приятни и на по-дълъг път. Като при всеки Duster, в интериора има достатъчно място и за пътниците на задната седалка, а багажникът по традиция е голям - почти 500 литра при вдигнати седалки.
Инфотеймънт системата работи добре, но поне на мен ми се наложи да свиквам с интерфейса, който на моменти ми идваше поразхвърлян. Очаквах да видя клонинг на софтуера на Renault, който определено ми допада и намирам за приятен за работа. Но явно в Dacia са решили да търсят своя идентичност и в това отношение. За щастие, това е нещо, което може да се подобри със софтуерен ъпдейт.
Имах възможност да тествам модела с хибридно задвижване и мощност 140 к.с., което също е ново за модела. Съвсем очаквано, то се оказа доста пъргаво. Duster потегляше динамично и спонтанно при подаване на газ като заслуга за това има и запазването на теглото под 1400 кг. Не бива да очаквате спортна динамика по магистралата, но автомобилът се движеше съвсем спокойно при разрешената максимална скорост. При това беше по-безшумен, отколкото очаквах.
Доста ми допадна настройката на управлението и окачването. При управление новият Duster се усеща лек и директен като компактен автомобил. Не се клати по неравности и в по-остри завои и макар да вози по-скоро стегнато, а не комфортно, това създава удоволствие на хората, които искат да усещат по-добре колата. Имах усещането, че шасито може да се справи и с двойно по-голяма мощност, без това да създаде рискове с пътното поведение.
Похвала заслужава икономичността на модела. В градско движение можете да видите резултати от порядъка на 4-5 л/100 км, а дори и под 4, ако маршрутът е малко по-лек. Дори на магистралата автомобилът не беше твърде „жаден“ и това определено ще се хареса на младите семейства. Хибридната система работи добре и „прозрачно“ за водача - няма да усетите кога кой агрегат се включва, но разбира се, можете да следите това на дисплея. Двигателят през повечето време остава приятно тих, освен ако не го накарате да се развърти до високи обороти.
От Dacia са отишли не просто една, а няколко стъпки напред по отношение на системите за безопасност и асистентите. Duster вече може да спазва линиите на пътната лента и да се движи активно зад колата отпред, както и да спира самостоятелно в случай на опасност от сблъсък. Общо взето това са най-важните системи за сигурност и удобство, които повечето водачи ползват.
Duster си остава Duster и в друго отношение - икономиите. Дългите светлини са останали халогенни, а пластмасите в купето са твърди. 360-градусовите камери да с доста ниска резолюция, макар да вършат работата си. Но това са неща, които феновете на модела отдавна са приели в името на отличната стойност, която получават в други направления.
В крайна сметка Dacia Duster 2024 се превърна в модел, който може да накара главите на минувачите да се обръщат. И който е адекватно технологичен на своята външност, както по отношение на задвижването, така и по отношение на електронните системи и екстрите. Неминуемо това се е отразило и на цената на модела, която вече клони към 60000 лв. с ДДС за високите нива на оборудване. А това го отправя в един по-висок клас, където конкуренция не липсва, но все така е трудно някой друг да предложи по-добър комплект от качества за тази сума.