2024-04-18 0
Започвам това ревю с ясното осъзнаване, че в него вероятно ще използвам твърде много похвали и суперлативи, които могат да звучат рекламно, но уверявам ви, не са. Защото тествах автомобила с абсолютно необременено съзнание относно това какво предлага, може и представлява. Така че всичко, което ще прочетете по-долу, е напълно заслужено и надявам се обективно аргументирано.
Няма как да избягаме от задължителната ретроспекция. В този бързопроменящ се технологичен свят понякога новостите идват като лавина и то през няколко месеца. В този смисъл Volkswagen ID.7 е дългоочакваният електромобил на немския гигант, който е наистина много по-зрял, съвършен и ефективен от своите предшественици. Не е тайна, че марката сравнително късно пусна на пазара своите първи електромобили ID.3 и няколко години след това обогати гамата с по-големите и харесвани като форма ID.4 и ID.5. Те се радват на успех и безспорно имат качества, но конкуренцията изобщо не направи живота им лесен.
В този смисъл ID.7 е съвсем различна порода по две причини. Първо, той залага на много по-деловата форма тип "седан" (добре де, добре прикрит хечбек) с присъщия дълъг силует, който осигурява пространство, достойно за бизнес класа. Стигнахме до там да се радваме на всяко отклонение от канона "SUV” и различната форма на модела определено е глътка свеж въздух, която носи престиж, динамика и отлично поведение на пътя. Да, радостта от шофирането се завръща с добре познатата рецепта и това е чудесна новина за хората, които искат да се отличат и да се насладят на истински приятно движение във всякакви режими. Втората причина ID.7 да има потенциала да се превърне в златен продукт е неговата технологичност, съчетана с изненадваща зрялост. Това е рядка комбинация, защото сме свикнали технологиите да са капризни и не винаги оптимизирани, но ID.7 има редица чисто автомобилни добродетели, които са изключително важни. За тях ще ви разкажа след малко.
И така, да застанем пред най-новото творение на Volkswagen. Заоблените, непрестанно преливащи се форми, излъчват неподправено усещане за автомобил от най-ново поколение, който не е твърде радикален по отношение на стила си. В този смисъл той е едновременно разпознаваем и лесен за харесване от почти всеки. VW удачно са решили да сложат щипка ексклузивност и характер под формата на чудесните ефекти ID.Light, които карат предните и задните светлини да танцуват радостно, когато се доближите. Светлинното шоу, което вече е запазена марка, продължава и вътре под формата на светлинни ивици и ленти на няколко нива, чиито цветове може да избирате и комбинирате. Намиращата се непосредствено под предното стъкло светлинна лента, чиято светлина може да бяга в различни посоки, да пулсира и да свети само в определени зони, подпомага сетивното взаимодействие с автомобила и ви увлича в истинско персонално общуване човек-машина, в което с радост се включва приятният гласов асистент Ida (супер е, че разбира български). Автомобилите не трябва да бъдат скучни и ID.7 никога няма да ви създаде такова усещане.
След отварянето на вратите ви очаква просторен салон, в който мястото е в изобилие - особено отзад, материалите са премиум, а дизайнът оптимално изчистен. Това определено ми допада. Липсват разхвърляни блокове с бутони и контроли - всичко е подчинено на дизайна и се вписва незабележимо в един изгладен интериор, в който се чувствате като в луксозен салон. От VW дори са махнали лостчето за чистачките и те се управляват от малък превключвател върху лостчето за фаровете отляво. Иска малко свикване, но е по-скоро практично. Дори въздуховодите са умело интегрирани в повърхностите и не предлагат ръчни контроли - дотолкова високотехнологичен е ID.7. Екранът за управление на климатизацията е меко казано впечатляващ. Освен стандартните настройки, можете да регулирате с плъзгане насочването на посоката на въздуха за двете предни места или да избирате удобните предварителни настройки за директно или индиректно обдухване. Това е изцяло ново преживяване и нещо, с което дори можете да се изфукате!
В категорията "завист" попадат и отличните седалки като предните са едно малко спа. Освен отопление и вентилация, те предлагат и режим "изсушаване", както и масаж на торса и таза, чийто списък с програми не се побира само на един екран. Похвално е, че тези функции се предлагат и за двете предни седалки.
И като казах екран, той е завладяващ със своя диагонал от 15 инча и цветни графики. Безспорно с него се работи лесно и с удоволствие ще скачате между различните му секции, за да се забавлявате с многобройните екстри, да си пускате любима музика, да настройвате цвета на амбиентното осветление или да преглеждате наистина дългите списъци с настройки на автомобила.
Когато шофирате, разсейването е сведено до минимум, защото пред вас има по-малък екран с най-важната информация, както и чудесен head-up дисплей с добавен реалност, който извежда много детайли - от разхода до схема на предстоящите пътни възли, така че да сте готови да продължите с лекота по пътя си.
След това доста обширно отклонение в света на технологиите, нека се върна и към факта, че това все пак е автомобил. И именно в тази си роля VW ID.7 ме впечатли най-много. За тестовото шофиране ми бе предоставен модела със задно задвижване и 286 к.с., с 20-цолови колела и 77 kWh батерия. Още по време на премиерата ми се стори, че данните за пробега са малко оптимистични за кола с подобни размери и тегло (почти 2.2 тона празен). Изненадата, обаче, беше изключително приятна, когато се оказа, че това далеч не е така.
Бях планирал сравнително дълго пътуване - от София до Видин (през Враца) и обратно в един ден. Един достатъчно разнообразен маршрут, който включва магистрала и междуградски пътища с най-различен профил и качество. Нямаше как да заредя автомобила до повече от 90% преди тръгването, затова потеглих с малко нервно чувство, че ще пристигна със сравнително малък заряд и ще ми се наложи да съм по-сдържан на магистралата.
Първите километри, обаче, ми дадоха много по-различна перспектива. ID.7 се носи толкова леко по пътя, че движението с максимално разрешената скорост не е проблем и не яде батерията твърде бързо. Инерцията на автомобила е забележителна, а впечатляващата ефективност се дължи и на вродения му интелект - колата знае дали следва ограничение или по-остър завой и сама настройва темпото като рекуперира в по-малка или по-голяма степен, така че да зарежда батерията или напротив - да ви остави да се реете с минимум съпротивление на правите. Тя наблюдава трафика около вас, следи дистанцията до предния автомобил и отново сама намалява при нужда, така че буквано не ви се налага да пипате спирачката през почти цялото време - независимо в града или извън него. Без повече да ви мъча ще ви кажа, че стигнах до Видин със сравнително динамично темпо и разход от 13,5 kWh/100 км. След почти 250 км зарядът на батерията беше 47%! За мен това е впечатляващо, защото навън беше горещо - над 25 градуса, ползвахме всички екстри в купето и гонехме график. За да бъда обективен трябва да спомена и разходът на връщане, който беше 16,1 kWh/100 км поради особеностите на релефа. И двете цифри не са постигнати с бавно каране и прекомерно пестене. На моменти се налагаше да впрегна чудесната динамика на ID.7, който уверено изпреварваше цяла група автомобили. Освен това зареждането е приятно бързо - стартира при около 120 kW и след 15-20 минути имате заряд за цяла седмица в града.
Суперлативите ми не спират до тук. ID.7 има най-добре настроеното окачване на електромобил, което съм срещал. Комфортът е отличен по всякакви пътища (включително акустично), а високото тегло можете да усетите само в остри завоите, като попрекалите със скоростта. Автомобилът не просто безупречно филтрира неравностите, но безропотно укротява купето дори по много неравни участъци с къси и дълги напречни и надлъжни вълни (който е пътувал между Враца и Монтана знае :) Дори с висока скорост няма никакво подскачане и колебание, окачването върши работата си перфектно, без да стига своите лимити и да пренася резки удари в купето. Точно така трябва да се движи и усеща една лимузина.
Пътуването ми неизбежно приключи в тъмната част на денонощието, така че успях да оценя и светлините на ID.7. Матричните фарове заслужават похвала и поне според мен работеха много по-точно от предишни модели на марката, които съм изпробвал. Както отбелязах и в началото, осветлението в купето е истинска сензация за погледа и създава много настроение.
Недостатъци? Единственото, за което мога да се хвана е не съвсем интуитивната структура на инфотеймънт системата. Настройките са наистина много и е трудно да помните кое къде се намира. Тъй като в купето липсва бутон Auto-hold, например (или поне аз не го открих), най-лесно е да помолите Ida да ви заведе до съответната настройка. Друг подобен пример е липсата на бутон за бърз достъп до телефонните повиквания (на волана). Ако искате да наберете някого без помощта на гласовия асистент, трябва да отидете в главното меню и да изберете иконката на телефона. Това означава също, че ще трябва да приключвате разговорите с докосване на екрана, което не винаги е оптимално.
Мога да отбележа също, че системите за сигурност, които следят обстановката около автомобила, работят малко грубовато при спиране. Това спаси един неразумно прелитащ зад автомобила колоездач, но с цената на малък камшичен удар от спирачките в моя врат. :) Бъдете готови за това, когато паркирате на малки разстояния.
В резюме ID.7 е електромобилът-еталона Volkswagen, който ще ви впечатли в много отношения. Той е един от най-добрите електрически модели в своя ценови клас, където конкуренция на липсва. Цената му е приемлива, а изборът от луксозни екстри - твърде изкушаващ. И нещо не по-малко важно - ефективността, комфортът и удоволствието от шофирането са на най-високо ниво. Всичко ново е добре забравено старо: VW преоткрива седана в най-модерното му превъплъщение!