2023-03-23 0
Европейците са песимистично настроени за бъдещето. Една от причините за това е инфлацията, която води до промени в покупателната способност. Според данните от голямото годишно проучване на BNP Paribas Personal Finance "Обсерватория 2023", 54% от анкетираните 14 200 души в 15 страни казват, че покупателната им способност е намаляла. Сред хората в Европа се наблюдава и страх от евентуален недостиг на храна, от което се опасяват 58%, и от прекъсвания на комунални услуги и ресурси като горива, електричество и газ. В резултат на това европейците потребяват все по-внимателно и разумно стоки и услуги и избират да пазаруват на ниски цени, без да се срамуват.
Този начин на мислене, разпространяващ се все по-бързо в Европа, създава сериозен потенциал за ръст на дискаунт бизнес моделите. Например, 43% от европейците заявяват, че през следващите години ще купуват повече такива стоки. Най-големи ръстове се очакват при дискаунт веригите за търговия с храни, като 41% от хората казват, че ще пазаруват по-често в такива магазини, и при облеклата с 34%.
Low cost пазарът има голям потенциал за растеж и в България – по-малко от половината българи приемат, че той е добре развит в страната, докато средното за Европа е 60%. Според сънародниците ни едно от най-важните условия за растеж на този сектор е да предложи по-добро качество. Според данните от "Обсерватория 2023" средната оценка за качеството на нискобюджетните продукти и услуги у нас е 6.1 от 10, което е най-ниското ниво за Европа и е много под средното от 6.8.
Проучването "Обсерватория" разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС от 1985 година и се утвърди като важен индикатор за ключови участници в потребителския сектор и автомобилната индустрия. През 2023 година, темата му е "Ниски цени за всеки". То беше проведено в 15 държави: Австрия, Белгия, България, Чехия, Франция, Германия, Унгария, Италия, Полша, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания като бяха интервюирани близо 14 200 европейци.
"Обсерватория 2023" показва нарастващ песимизъм сред европейците. Според данните, средната оценка за състоянието на държавите се понижава до 4,9 от 10 възможни точки, което е близо до нивото от началото на 2021 г., когато беше разгара на Ковид кризата. През 2022 г. 70% от хората са усетили чувствително покачване на цените, а 54% заявяват, че покупателната им способност е намаляла.
На фона на инфлацията и на политическите събития в Европа, 55% от европейците се притесняват, че ще има недостиг на храни, а 58% очакват прекъсвания на електричеството. В това отношение българите са по-спокойни, като 35% споделят, че очакват да имат затруднения с набавянето на някои храни, а 32% се опасяват от режим на тока. Над половината или 54% от европейците се притесняват и от недостиг на горива, а 53% - от прекъсвания на доставките на газ.
Промените в начина на живот от последните години създават голям потенциал за растеж на low cost бизнес моделите. Данните от "Обсерватория 2023" показват, че 43% от хората в Европа по-често ще използват такива продукти и услуги. В основата на тази тенденция е притеснението от бъдещи финансови затруднения, което се споделя от 51% от анкетираните. Заради спада на покупателната способност хората ще търсят повече информация за продуктите и ще избягват да плащат за екстри и характеристики на продуктите, от които не се нуждаят.
Именно предлагането на "базови" стоки и услуги е една от отличителните черти на low cost модела. Според 77% от анкетираните той елиминира всичко, което не е важно и предлага само това, което е действително необходимо на хората. Европейците свързват този бизнес модел и с лесни за идентифициране и небрандирани продукти, при които не се плаща за марка, а само за стока.
Този бизнес модел ще става все по-популярен и с преодоляването на неудобството от пазаруването в дискаунтъри. Според данните от "Обсерватория 2023", едва 26% от хората намират използването на low cost услуги и продукти за "унизително", докато останалите 74% твърдят, че няма нищо срамно в това. Причината е, че този бизнес модел помага на хората да запазят нивото си на потребление на фона на очаквани затруднения - 82% от участниците в проучването споделят, че пазаруват в дискаунт магазини, а 77% казват, че купуват low cost продукти.
Според данните от "Обсерватория 2023" low cost бизнесът е едно от решенията за намаляващата покупателна способност на хората. Проучването показва, че 67% от хората в Европа вярват, че дискаунтърите и бюджетните брандове им помагат да подобрят покупателната си способност. Най-висок е този дял в Португалия и Великобритания – 77%, а най-нисък в България – 54%.
Според 85% от европейците low cost моделът им позволява да купуват стоки, които не биха си позволили иначе, тъй като са твърде скъпи. Позицията, че този сектор е начин за повишаване на покупателната способност с по-ниските си цени се споделя от 83% от хората.
Възходът на low cost бизнес моделите водят до промяна на модела на потребление. В желанието си да запазят стандарта си на живот, хората пренареждат приоритетите на покупките си. Една от тенденциите, които се очертават от "Обсерватория 2023" е, че от дискаунтъри пазаруваме по-често стоки за ежедневна употреба като храни и облекла. Според данните, през изминалата година 41% от европейците по-често са посещавали хранителни дискаунт вериги, а 34% - магазини за low cost мода.
В същото време, едва около 20% от хората очакват нарастване на покупките на нискобюджетни домакински уреди, потребителска електроника, инструменти за дома и градината, спортни стоки и други продукти за дълготрайна употреба. Това показва, че в сектори като потребителската електроника хората са по-склонни да инвестират повече в по-висок клас техника с по-висока добавена стойност като по-дълга гаранция, възможност за ремонт след изтичане на гаранцията или замяна с по-нов модел.
Това е и път към две посоки за ръст на бизнеса – от една страна, на висококачествените стоки за дълготрайна употреба с висок индекс на издръжливост и поправимост, които често са и енергийноефективни и характеризират устойчивото потребление, и от друга страна – на базовите стоки за всекидневна употреба, в които потребителят търси предимно основни характеристики и където брандът и лоялността играят все по-малка роля за сметка на цената.
Интересен потенциал дава и пътят пред развитието на съпътстващи гами услуги, които могат да добавят стойност и функционалности към дадена стока, така че потребителят да може сам да „конфигурира“ характеристиките и цената и продукта си по подобие на практиката при автомобилите.
Новото издание на "Обсерватория" показва, че пазарът на low cost стоки и услуги в България все още има потенциал за растеж. Само 47% от българите казват, че този сектор е добре развит в страната, което е по-ниско от средното за Европа от 60%. Най-широко проникване на тези бизнес модели се наблюдава в Швеция и Франция като това мнение се споделя съответно от 73% и 70% от хората.
Едно от най-важните условия за растеж на нискобюджетния пазар в България е да предложи по-добро качество. Според данните от проучването, сънародниците ни са с най-ниска оценка за качеството на дискаунт продуктите и услугите. Докато средната оценка в Европа е 6.8 от 10, то в България е 6.1. Най-висока е оценката в Румъния – 7.4. Освен това само 49% от българите заявяват, че когато ползват такива продукти и услуги получават добро качество срещу парите си. Средният процент за ЕС е близо 60%. В същото време 51% от българите признават, че low cost продуктите са по-евтини и затова са с по-ниско качество. По този показател сме над средното за ЕС, което е 43%.
"Обсерватория 2023" показва, че сме свидетели на значима промяна в начина на потребление и на бизнес моделите в ритейл сектора. С нашите иновативни решения ние подкрепяме както клиентите ни в управлението на техните житейски проекти, така и бизнес партньорите ни в този преход и така подпомагаме ръста на потреблението и положителното развитие на икономиката на страната", каза Жозе Салойо, управител на "БНП Париба Лични Финанси" в България.