Акумулаторът е от основно значение за работата на автомобила. Той е просто устройство, но без него няма как да стартирате двигателя и да поддържате електрическата система на колата.
Откаже ли акумулаторната батерия, автомобилът също няма да работи, независимо от изправността на останалите системи в него. Затова е важно батерията да е винаги в добро състояние, а вие да сте информирани какво е необходимо за поддържането и.
Колко е животът на един акумулатор?
Когато батерията се експлоатира правилно, в зависимост от вида и тя може да издържи пет години и повече. Но обикновено това не е достатъчно, защото върху нея оказват влияние експлоатационните и метеорологични условия. Прекалено високите и ниски температури влошават състоянието на акумулатора и съкращават допълнително срока на експлоатация. Вредното влияние може да се ограничи ако се вземат необходимите мерки.
За да работи дълго и ефективно акумулаторната батерия, то тя трябва периодично да се проверява и обслужва.
Във верига магазини за авточасти Avto.BIM.BG ще намерите всичко необходимо за поддържането на акумулатора – кабели за подаване на ток, зарядни, калъфи за съхранение, измервателни уреди и разбира се утвърдените марки акумулатори.
Информация за цени на акумулатори, консумативи и аксесоари за тях може да получите на www.avto.bim.bg, както и да закупите онлайн по всяко време. А за правилния избор ще ви помогнат специалистите на фирмата, които са на ваше разположение в магазините или по телефона.
Какво може да удължи работата на акумулатора?
Изискванията за техническото обслужване на автомобилните акумулатори се определя от вида на батерията. Така за AGM акумулатори, гелови, тягови или конвенционални оловно киселинни батерии с течен електролит предписанията са различни, но има и такива, които важат почти за всички:
- Проверете закрепването на акумулатора в колата. То трябва да е здраво и неподвижно. Това важи особено за акумулаторите с течен електролит, при които всяко движение може да предизвика разливане. Ако при работещ двигател акумулаторът вибрира, то закрепването не е добро. Непрекъснатите вибрации могат да повредят клетките.
- На няколко месеца почиствайте клемите и накрайниците на кабелите от корозия. Така винаги ще имате добър контакт със захранващите кабели и ще предпазите металните елементи от разрушаване. Освен това кабелите трябва да са здраво закрепени към клемите на батерията и трябва периодично да се притягат. Често проблемите с акумулатора се дължат на недобър контакт на кабелите с клемите.
- При обслужваемите акумулатори е добре да се проверява нивото на електролита в клетките и при необходимост да се долива дестилирана вода. Добре е да го направите през есента, след високите температури през лятото. Недостатъчният електролит е причина за разрушаване на плочите и увреждане на батерията.
- След почистването нанесете специална грес или спрей за акумулатори. Това ще намали появата на корозия.
- Акумулаторът трябва винаги да е зареден. За да проверите това се използва мултицет, тестер за акумулатори или друг уред за замерване на напрежението. Измерването се извършва, когато автомобилът е в покой и трябва да е минимум 12,4 V. По-малки стойности показват, че акумулаторът трябва да се дозареди.
За целта трябва да се използва зарядно устройство, което е подходящо за вашия вид акумулатор. Използването на неподходящо зарядно може да го повреди.
- Следете за някои признаци за неизправност като бавно завъртане на двигателя при стартиране, слаби светлини на фаровете, светеща лампа за неизправност на акумулатора на арматурното табло и т.н..
Ако всичко с акумулатора е наред, то твърде възможно е да има консуматор, който черпи непрекъснато ток от него и го изтощава. Обърнете се незабавно към специалист, който да открие и отстрани проблема.
Какво не трябва да правите, за да имате здрава батерия?
- Не пренебрегвайте акумулаторната батерия. Проверявайте я редовно, както и цялата електрическа система поне два пъти в годината при специалист. Най-добре през есента и пролетта. Ако не обръщате внимание на състоянието на акумулатора, то твърде вероятно е той да се повреди внезапно и без предупредителни симптоми.
- Не оставяйте колата си на силен пек през лятото за дълго време. Колкото и парадоксално да ви звучи проблемите с акумулатора през зимата се дължат на горещините през лятото. Високите температури изпаряват електролита на батерията и съкращават живота и. Добре е да съхранявате автомобила си в гараж, на сянка или под покривало.
- Не оставяйте фаровете включени. Да възможно е да ги забравите, особено през деня, но това е най-сигурният начин да изтощите батерията докрай. За някои видове акумулатори пълното разреждане е пагубно.
- Не използвайте твърде дълго електрическите консуматори в автомобила при неработещ двигател. Дългото слушане на музика, използването на климатика, зареждането на телефона когато двигателят не работи изтощава акумулатора. Добре е периодично да запалвате двигателя, за да може батерията да не се изтощи прекомерно.
Има и други признаци за неизправност като миризма на развалени яйца(сяра), която показва, че има изтичане на електролит. Издуване и деформация на корпуса на батерията също е признак за неизправност.
- При използване на колата често, но за малки преходи до половин час, то напълно възможно е акумулаторът да не може да се зареди за краткото време. За да не се разреди прекомерно е добре поне веднъж седмично да пътувате за повече от час. Това е достатъчно време за зареждане на батерията.
- Винаги при пътуване имайте в багажника кабели за ток. Така ще си спестите много главоболия и средства ако акумулаторната батерия откаже внезапно.
Ако всичко това ви се струва сложно или просто не ви се занимава, то може да се обърнете към специалист, но не пренебрегвайте акумулаторната батерия, особено след втората година от експлоатацията и.
Поддръжката на автомобилния акумулатор е свързана с превантивни мерки. Когато някой ден се качите в автомобила си и не можете да го стартирате вече е късно.
В повечето случаи ще трябва да търсите нов акумулатор. А защо да не следите състоянието на батерията и да я смените, когато прецените и преди да сте закъсали на пътя – без стрес, напрежение и излишни разходи?