2021-05-21 0
EQA, EQC и EQV вече се предлагат в България
Когато компания като Mercedes навлезе на нов пазар, какъвто са електрическите превозни средства, с немалко закъснение, това може да означава само едно – да му мислят конкурентите. На пръв поглед обичаната от милиони марка имаше всички предпоставки да бъде сред първите, предложили електрическо задвижване на своите автомобили, особено предвид натрупания опит с хибридни системи във Formula 1. Но в духа на своите традиции Mercedes избра да предложи на клиентите добре изпитана технология, която вече е достатъчно зряла, за да бъде не само практична, но и достатъчно вълнуваща.
Запознаването с електрическата гама на марката се случи на доста широк фронт – с цели три модела – от компактния EQA (мислете си за GLA), през луксозния и пълен с екстри по-голям кросовър EQC с размерите на GLC, до комфортния и обемен пътнически EQV (7+1 места), който е истинско съкровище за транспортиране на малки групи. Имах възможност да карам и трите на практика във всички типични условия – градско, планинско, извънградско и магистрала. На база опита ми с електрическите превозни средства още преди теста в главата ми се въртеше въпроса, който вероятно е най-задавания от всички потенциални купувачи – какъв е реалният пробег. Разнообразният маршрут от София до Белчин и Дупница обещаваше да разкрие всички особености при придвижването по различни терени и с различна скорост, но да не ви развалям изненадата.
Тестът, поне за мен, стартира с EQC, който изпъква със солидни размери и очакваното луксозно изпълнение на салона. Тъй като все пак говорим за Mercedes, изобилието от екстри, което ме очакваше вътре не беше никак малко и изрично отделих 15-тина минути да разгледам всичко налично и начина на взаимодействие с машината. Хората, които за пръв път се качват в актуален модел на марката определено ще имат нужда от време, най-малкото за да възприемат целия набор от системи и настройки, с които разполагат. А това е истинско удоволствие на двата големи дисплея и последното поколение на системата MBUX с красиви графики и разточителни детайли на настройките.
408-те конски сили на EQC, които са разпределени между два електродвигателя – на предната и задната ос – са респектираща цифра, но може и да не научите за присъствието им, докато не преминете в режим Dynamic и смело не натиснете педала на газта (май трябва да го кръстим нещо друго вече). Изпреварванията в такъв режим са истинско шоу за сетивата, особено за хората, които не са изпитвали електрическата тяга, пък и за тези, които ви виждат в огледалото и само след 3-4 секунди доста далеч напред. Експлозивното ускорение е само за по-опитни водачи, които могат да преценят скоростта и да разчетат правилно включването в трафика и следващите участъци от пътя. Надявам се това не ви звучи пресилено, защото реално се изстрелвате от 40-50 до 120-130 км/ч за броени секунди – няма лаг, кикдаун и каквото и да е забавяне и превключване.
Иначе EQC може да бъде и много спокоен и тих – дебелите седалки ви обгръщат приятно и ви казват, че се намирате в бизнес класа, без нужда да се притеснявате какво се случва извън автомобила. Мястото на задната седалка е по-ограничено, обемът на багажника едва ли ще ви накара да цъкате с език, но не това е предназначението на модела. Той по-скоро е създаден да носи удоволствие на двама възрастни, които искат да пътуват комфортно и да се наслаждават на почти всички измислени до момента екстри.
EQC се движи уверено и стъпва стабилно на пътя. Управлението е точно, но комфортно, за да не ви уморява с нервни реакции. Спортните качества на кросовъра са повече за правите, защото макар да не се накланя в завоите, предницата започва да недозавива при повече провокиране, което е нормално предвид височината и теглото на машината. Разбира се, всичко остава твърдо в рамките на безопасното и като цяло EQC е машина, с която можете да тръгнете и най-дългото пътуване по най-непознатите маршрути. Остава само какво да пуснете на чудесно звучащата система Burmester.
Въпреки респектиращата мощност на модела, даденият от производителя пробег от 420 км (WLTP) не е твърде оптимистичен и с EQC можете спокойно да си направите и дълга разходка. Зареждането на 80-киловатчасовата батерия отнема 7 часа и половина в домашни условия и едва около 40 минути на бърза зарядна станция (110 kw). Редно е все пак да споменем, че е по-вероятно да попаднете на зарядна станция, която предлага наполовина по-малка мощност, така че времето респективно се удвоява.
Дойде време да се преместя в по-компактния EQA, който предлага отлична комбинация от качества не само за града. Въпреки по-малката си батерия с капацитет 66,5 kWh, той също може да измине до 426 км според Mercedes. 190-те конски сили на модела са напълно достатъчни и позволяват и динамично шофиране с безгрижни изпреварвания.
В EQA също получавате солидна доза модерни технологии, така че шофирането да бъде не само приятно, но и възможно най-лесно. Компактният модел подсъзнателно ми вдъхваше увереност, че зарядът на батерията е солиден и остават още много километри пробег, така че ми остана просто да се отпусна и да се наслаждавам на тихото придвижване, което препоръчвам на всеки да изпита.
Още докато вървях към внушителния EQV си дадох сметка за контраста в размерите и пространството спрямо EQA. Пътническият ван предлага изобилие от място за 8 души, при което остава и огромен багажник. Кожените седалки, електрическата врата и наличието на много екстри, които едва ли някога сме очаквали да видим в този клас, изпращат EQV в собствена лига.
Още преди да потегля с бялата машина, се питах изобщо узрели са технологиите да задвижват подобно масивно творение и то извън населените места. Отговорът дойде почти веднага – EQV се кара изключително леко и лесно – на практика можете скоро да забравите, че не сте в лек автомобил (като изключим по-високата позиция на седене). Увереното движение по магистралата с неговите 204 к.с. и скорост между 120 и 150 км/ч веднага разсея всички съмнения за удачността на комбинацията от голям размер и електрозадвижване. Внимателно следях показанията за оставащия пробег, а те излъчваха спокойствие – километрите намаляваха напълно адекватно на изминалото разстояние и темпото. В голямата 90-киловатчасова батерия остана енергия за още почти 200 км след изминатите 160, от които 60 на магистрала. EVQ вече беше направил успешно пътуване до Бургас с едно междинно зареждане. Качествата на модела го изстрелват направо на върха при нужда от транспорт на до 8 пътника в градски условия или на разстояния до около 300 км, защото цената на пътуването и екологичния му отпечатък няма как да бъдат по-малки.
И трите тествани модела имат интересна функционалност с планките зад волана – те не превключват предавки, защото такива липсват, а променят режима на рекуперация на енергия в три степени – от минимална до доста агресивна, като при последната можете буквално да карате почти без да използвате спирачката, дори и в града. Ефективността на "върнатата обратно", безплатна енергия при спиране и спускане е впечатляваща – след всяко движение по надолнище веднага ще забележите още няколко прибавени километра към пробега.
Технологичните изненади не свършват до тук. Както подобава на 2021-ва година, новите модели на Mercedes имат връзка и с вашия смартфон. Така можете не само да ги отключване и заключване от разстояние, да ги климатизирате предварително, но и да следите статуса на зареждането – няма как да е по-удобно.
EQA, EQC и EQV са достатъчно различни, но еднакво впечатляващи. Те покриват изключително широк диапазон от транспортни нужди и без съмнение трябва да попаднат в задължителния списък от модели на купувачите, които не изминават много дълги разстояния в рамките на един ден. С тях не само ще направите транспортните разходи пренебрежимо малки, но можете да сте напълно спокойни, че сте направили много за чистотата на въздуха в населеното място.