2021-04-13 0
Дигиталните лични асистенти са малките полезни помощници, които пускат любимите ни песни когато пожелаем, съобщават ни прогнозата за времето или контролират работата на отоплението и осветлението в нашите домове. Често те показват дали получаваме съобщения или общуват директно с нас с помощта на различни светлинни сигнали – с цветен светлинен пръстен например. ID. Light е много подобна форма тази удобна функция, която вече е част от най-новото поколение електрически модели от ID. фамилията на Volkswagen. ID. Light представлява тясна светлинна ивица, разположена в зоната под челното стъкло, чиято основна задача е да оказва интуитивна подкрепа на водача и пътниците в автомобила. За целта се използват различни светлинни импулси, които сигнализират дали автомобилът е готов за потегляне, в коя посока трябва да завие водачът според навигационната система и дали акумулаторната батерия се зарежда в момента.
ID.302 и ID.401 са първите модели на Volkswagen, чието стандартно оборудване включва новата функция ID. Light. Светлинната лента използва 54 многоцветни светодиодни елемента и е разположена по цялата широчина под челното стъкло. По този начин тя се вижда само в периферното зрително поле на водача или под определени ъгли отвън. А най-хубавото от всичко е в това, че информацията от подаваните от ID. Light сигнали под формата на различни цветове и светлинни анимации, се възприема от водача и неговите спътници напълно естествено и интуитивно, което спомага за постигане на още по-висока концентрация върху пътя и околната транспортна обстановка.
"Искахме да добавим нова форма на комуникация между човека и автомобила", споделя Матиас Кун, който ръководи разработката на дизайна на потребителския интерфейс във Volkswagen. "За нас беше важно създаването на минималистична и в същото време фокусирана форма на взаимодействие, която да е лесно разбираема и емоционална." Това взаимодействие между човека и машината започва веднага щом водачът заеме мястото си зад волана на ID.3 или ID.4.
С увеличаването на броя на асистиращите системи и на екраните в съвременните автомобили, натоварването и изискванията към вниманието и концентрацията на водача също нарастват. "Колкото по-голяма става площта на екраните върху арматурното табло, толкова повече време отнема преглеждането и обработката на цялата изобразена на тях информация ", напомня д-р Щефан Франке, един от създателите на ID. Light. "Така например, когато чуете съобщението на навигационната система за посоката на следващата маневра, вие се нуждаете от време, за да прехвърлите мислено тази информация и да свържете получената инструкция с извършването на съответните действия за промяна на посоката на движение. Затова беше важно да се намерят нови начини за интуитивна комуникация с водача и да се сведе до минимум рискът от разсейването му", пояснява Франке, който ръководи разработката на новата система в продължение на четири години.
Отделите за изследователска и развойна дейност са инвестирали много време в разработката на иновативната функция, насочена към преодоляване на тези предизвикателства и да направят ID. Light максимално опростена и интелигентна. При това с успех, защото ID. Light никога не показва две "съобщения" наведнъж – интелигентната светлина е програмирана така, че винаги да показва само най-важната в даден момент информция. Разположението в долната част на челното стъкло го поставя винаги в периферното зрително поле на водача, което от своя страна му дава възможност да възприема сигналите на ID. Light, без да се налага да отделя погледа и вниманието си от пътната обстановка.
Всички цветове и анимации са част от внимателно съставен визуален комуникационен код – приветлив, универсален и лесно разбираем, той дава на водача възможност да възприема инстинктивно необходимата информация без да се налага да откъсва погледа си от пътя. "Идеята бе да разработим личен асистент, който да бъде приятен спътник на водача и да му предоставя цялата необходима информация в точното време и по начин, който да позволява инстинктивното й възприемане и разбиране", посочва проектният мениджър във Volkswagen Саша Зибарт. "Нямате усещането, че "говорите" с поредната машина, а по-скоро имате чувството за близост с автомобила, който се грижи за вас във всяка ситуация."