2020-10-30 0
"Обичайте VW K70, защото той разкрива нова епоха за VW" - това гласи рекламният слоган, използван за пазарната премиера на Volkswagen K 70 преди 50 години. Със своя разположен отпред двигател с водно охлаждане, предно предаване и модерен дизайн, седанът от среден клас наистина ознаменува настъпването на нова епоха в развитието на марката Volkswagen.
На проведената на 20 октомври 1970 година в Залцгитер пресконференция, марката Volkswagen представя пред широката общественост новия K 70, както и завода, построен специално за производството на този модел. "Един нов Volkswagen, различен от всички, създавани до момента – това е VW K 70", се посочва в материалите за пресата. И наистина, седанът с характерна къса задна част проправя нови пътища за марката в много насоки. С този нов модел Volkswagen застава на прага на нова, успешна епоха в своето развитие.
Внедрявайки двигателя с водно охлаждане и предното предаване в новия K70, Volkswagen прави важна крачка към изцяло нова за марката по това време концепция на задвижване, която по-късно ще й донесе изключителни успехи с Passat и Golf. Освен това K70 се отличава с модерна ходова част с независимо окачване, а много дългото междуосие позволява постигането на извънредно просторен интериор и осигурява отличен комфорт и много добро поведение на пътя.
Наред с комфорта, един от основните акценти в разработката на K70 е поставен върху активната и пасивната безопасност. Характеристики като усилената структура на пътническото пространство, деформационните зони в предната и задната част на каросерията, разположеният в защитената зона отзад резервоар за гориво и включването в стандартното оборудване на подготовка за монтаж на предпазни колани на всички места демонстрират нови, по-високи стандарти в тази област.
Със своите изчистени линии, елегантният дизайн на K70 е новаторска стъпка за онова време, която не губи своята привлекателност и до днес. Стилистиката на седана с характерна къса задна част е създадена от Клаус Луте, един от големите автомобилни дизайнери по това време. Неговият графичен почерк личи и в оформлението на по-късните модели на Volkswagen като Golf и Polo.
Карл-Гюнтер Квайсер става свидетел на премиерата на K70 и на резките промени във Volkswagen от самото начало. 79-годишният днес германец започва кариерата си във Volkswagen през 1970 година като работник в бояджийския цех на новия завод в Залцгитер. Той все още помни много добре първите няколко години на сътресения и голяма трансформация. "Това наистина беше нещо доста специално", казва той, спомняйки си времената, в които K70 се появява на бял свят.
Съвсем скоро той бива запленен от качествата на автомобила с разположен отпред двигател с водно охлаждане, четири врати и направо сензационен простор в пътническото пространство и багажното отделение и купува първия си K70 още през 1971 година. Дотогава той кара "костенурка" и възприема промяната като качествен скок. След три поредни K70, наскоро в гаража му се появява и Golf. "Нещата продължават да се развиват", споделя Квайсер, който обикновено харесва промените и се радва на новите преживявания.
В момента той кара K70 LS и Golf 8. Сбъдва една своя мечта с покупката на класическия K70 и редовно участва в класически ралита и организирани клубни пътешествия със своя отлично запазен екземпляр, едно от които го отвежда до старото му работно място в Залцгитер през месец септември. Първоначалният план на фен клуба на K70 предвижда тържествено отбелязване на годишнината от премиерата на модела със специално организирано турне и събитие, но за съжаление това не е възможно с оглед на ситуацията през тази година. Затова Квайсер празнува с малка група други почитатели на K70 в Залцгитер, припомняйки си тези наистина специални за Volkswagen исторически моменти. Много от днешните работници и служители на завода на марката в Залцгитер спират да разгледат необичайния класически модел и дават възможност на бившия им колега Квайсер да отговори ентусиазирано на многобройните въпроси.
Той е особено горд от факта, че до момента е притежавал всичките поколения на Golf. Той харесва и промените при новия Golf 8 – "дигиталният Golf" и приема предизвикателствата на бъдещето с отворени обятия. В крайна сметка нещата трябва да продължат развитието си и Квайсер няма съмнение, че един ден в гаража му ще се появи и новият ID.3.