Сега е криминализирано само държането на археологически обект, не на културна ценност.На мене дефиницията за културна ценност ми се вижда малко разтеглива,меко казано...Спомням си, че преподавател беше написал някога дефиниция за „живот” за целите на нак.правната защита ....Та, всичко в НК трябва да подлежи на изчерпателно изброяване и дефиниране, дори и живота, като такъв
, щом става дума за наказателна санкция.
В мотивитена проекта са писали -
Обхватът на главата е разширен и практически се обхващат всички форми на посегателства срещу националното културно наследство
От друга страна – в Закона за култ.наследство пише/ извън възмездното разпореждане, търгуването, изнасянето, хич не съм специалист в областта, но ми изглежда и като закон с доста спорно качество..Както и да е , закон/ –
Физически и юридически лица, притежаващи вещи или колекции от вещи, които могат да се определят като културни ценности, могат да поискат тяхната идентификация от съответния по тематичен обхват държавен или регионален музей.
Към искането за идентификация лицата по ал. 2, 3 и търговецът по ал. 4 прилагат документ, удостоверяващ правото на собственост или държане, и декларация за произхода и способа за придобиването на вещта. За неверни данни деклараторът носи отговорност по чл. 313 от Наказателния кодекс.
И се получава, че след като режимът е факултативен -на идентификацията, деянието е несъставомерно от обективна страна с така формулирания текст на проекта.
Като е бланкетна нормата,но криминализира простото държане на неидентиф. нерегистрирана ценност, без други обективни елементи, явно трябва друга формулировка и то адекватна на спец.уредба?.Щото така написано -
противозаконно « държи « културна ценност- неидентиф, нерг.....- не ми се връзва, щом самият
Закон за култ.наследство не ограничава със задължителни регистрационни / лицензионни / други изисквания простото
държане / казва "може"да поиска да се идентифицира/.Кое остава да е
противозаконното държане тогава по смисъла на НК - с търговска цел ? на колекция ? на вещ национално богатство- това , гледам, че е квалифицирано по ал.2?/ Ама в проекта на НК в основния състав пише просто и само една "културна ценност" и нищо друго /.Наказва се простото, формално държане. Кога ще е престъпно
противозаконното държане, ако в
Закона - към простото некомерсиално, да го наречем, държане, от обикновения човек, не виждам да има задълж. изисквания
? ?Или
аз не ги виждам изискванията.Може и да не съм дочела като хората или съм глупава и не мога да схвана мисълта
С наркотичните престъпления - предполагам, че проблемът е в това, че в чл.511 от проекта няма маловажен случая- ал.5, 354а НК сега.
Не съм чела проекта задълбочено, а отгоре- отгоре.
П.П.Тц, Портокал, с ютията на баба възмездна сделка май не става , само идентифицирани ценности пише ,че могат да се продават, ще трябва да се дари, и то за надарения ще е проблем?
Възмездни прехвърлителни сделки с движими културни ценности се извършват само ако са идентифицирани и регистрирани по реда на този закон.
От друга страна, освен ако не е някаква ръчно изработена бутикова , авторска ютия, сигурно няма да е културна ценност, щото е
машинно произведени предмети, които не носят подпис или знак на своите автори
Останалите текстовеот проекта си ги има и сега - 278, 278а, 278 б...Предлагането за отчуждаване и отчуждаването на културна ценност , която не е идентиф.и и регистр.са си наказуеми и сега,да не говорим и придобиването по 278 а, ал.2 - също.Просто сега хората са ги прочели в проекта за първи път и им е просветнало за някои неща, които са проблемни отпреди, преоткрили са наказателния закон, новото е забравено старо ...
Може би това "държане" трябва да се пооправи
Дали е и конституц.съобразно не мога да преценя, в този вид за вещи -частна собственост, чието държане не е забранено със закон.
П.П. 2 Аз пък се сетих за примера на проф.Б.Димитров с Бистришките баби, които били обявени за т.нар.жива културна ценност..