- Дата и час: 20 Ное 2024, 09:42 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
Статут на преводач
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
28 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
Статут на преводач
Здравейте! Бих искал да получа мнение по следния казус-нает съм по основен трудов договор.Същевременно работя и по граждански договори като преводач.Срещам в последно време следните трудности-по-вечето фирми не искат да ми изплащат сметка за изплатени суми , а ми искат фактура.Какъв статут да придобия за да мога да издавам фактури? Трябва ли в такъв случай да водя счетоводство или пак ще си подавам годишна декларация за годишния данък и ще попълвам приложение 1 и 3 от данъчната декларация?
Моля, очаквам вашите мнения!
Моля, очаквам вашите мнения!
- zaek13
- Младши потребител
- Мнения: 21
- Регистриран на: 03 Фев 2007, 11:13
А преводачите не се ли причисляват към свободните професии?
Т.е.- не е ли по-лесно да се регистрират само с Булстат?
Т.е.- не е ли по-лесно да се регистрират само с Булстат?
- snow_white
- Младши потребител
- Мнения: 21
- Регистриран на: 07 Окт 2007, 19:33
re
Благодаря за идеята.Ще я обмисля !:wink:
- snow_white
- Младши потребител
- Мнения: 21
- Регистриран на: 07 Окт 2007, 19:33
Едно неангажиращо мнение, което на мен ми допадаprof_prof написа:По-лесно е, но няма да може да издава фактури
проф.Костадин ИВАНОВ – данъчен експерт
Въпрос: В предприятието ни бяха проведени профилактични прегледи от лекар по очни болести, за което ни беше издадена фактура.
Въпроса ми е: Трябва ли да удържим 15% авансов данък, при условие, че фактурата е издадена не от ЕТ, а от свободна професия, но не сме писали сметка за изплатена сума.Трябва ли да се обяви изплатената сума на основание чл.73, ал.1 от ЗДДФЛ?
ОТГОВОР: Доходите от упражняване на свободна професия се третират данъчно съглъсно чл. 29 от ЗДДФЛ като „Доходи от друга стопанска дейност”. От тях се приспадат съгласно т. 4 от съэщия член 35 на сто нормативно признати разходи.
По принцип изплащането на доходите на лица,упражнавящи свободна професия се оформя от възложителя чрез издаване на „Сметка за изплатени суми”, по образец, утвърден от министъра на финасите,съгласно чл.64,ал.3 на закона.
Но ако физическото лице,упражняващо свободна професия,оказало услугата не е регистрирано като ЕТ е издало перфектна фактура,отговаряща на изискванията на Закона за счетоводството,не е необходимо възложителят да попълва сметката за изплатени суми..Основното изискване е фактурата,издадена от лицето,упражняващо свободна професия да съдържа вярно и точно всички изискуеми реквизити.
Не е необходимо документирането на изплатеното възнаграждение на лицето,упражнавящо свободна професия да стане с два първични документи ,имащи еднокво предназначение – с фактура,издадена от изпълнителя и със „Сметка за изплатени суми”, издадена от възложителя.
След като възложителят разполага с автентична фактура не е попълва сметка за изплатени суми и не удържа 15 на сто авансов данък. Освен това при попълване на такава сметка авансов данък се удържа само,когато получателят на сума е превишил годишния необлагаем минимен, т.е.не във всички случаи при попълване на сметката за изплатени суми се удържа 15 на сто аваносв данък.
Вторият въпрос е трябва ли да се обяви изплатената сума на лицето,упражнаващо свободна професия в справката по чл. 73, ал.1. Съгласно посочения член в тази справка се посочват всички изплатени доходи на физическителица,които са различни от доходите от трудови правоотношения и пенсии.
Това означава,че изплатените от възложителя доходи на лицето,упражняващо свободна професия и всички други доходи,които не са от трудови правоотношения и пенсии трябва да се посочат в годишното справка по обазеца,утвърден от министаръ на фишнансите по силата на чл. 64, ал. 3 на закона.
Това последното е малко неприятно за счетитата... ама какво да се прави... всъщност, редовно се "пропуска", особено когато става дума за сметките на нотариусите.
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
prof_prof написа:По-лесно е, но няма да може да издава фактури
Е, бравоооо! Направо не знам от къдеда започна. Въвежда се единна данъчна с-ма от 2008 г. С регистрацията си за СВОБОДНА ПРОФЕСИЯ преводача подписва разходни ордери на Агенцията или др. фирма, където извършва у-ги по преводи и по този начин в края на годината Данъчните служби засичат ДЕКЛАРИРАНИТЕ доходи и направените РАЗХОДИ ... това е!
За какво му е на това момче да регистрира ЕТ -
1/ Поне 60 лв. за регистрация (при у-вие, че си регистрира ЕТ сам)
2/ 400 лв. средно за касов апарат
3/ Регистрация на апарата в Дан. Служба
4/ Данъци на общо о-вание
5/ Осигуровки
6/ Счетоводител (може и да премине минимума за рег. по ДДС- да дава Господ) и да се наложи двустранно счетоводство - минимум 150 лв. на месец за счетоводител
И Т.Н. ....
Регистрация, като СВОБОДНА ПРОФЕСИЯ срува 15 лева!
Съветвам го да отиде с нотариално заверено копие от дипломата си в Агенция по вписванията и по-нататък ... ще му обяснят (съгл. закона за държ. служител - любезно и изчерпателно )
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
diaida написа:За какво му е на това момче да регистрира ЕТ
Диаида, въпрос на сметки и планиране е. Без да знам на човека какъв е точно бизнеса (доколкото разбирам работи предимно с корпоративни клиенти) какво може да се получи. Накратко нека видим какво е при регистрация като свободна професия и какво е при ЕТ, за един месец условно
Свободна професия
Наем офис 150 евро - 300 лв
Телефон - 100 лв
Ток, вода, консумативи 100 лв
Осигуровки - 70 лв
Приходи 1000 лв
Данък - 82,60 лв (приспаднати 35% разходи от 1000 лв и осигуровките)
чисто остават - 347,40 лв
При ЕТ
Наем офис 150 евро - 300 лв
Телефон - 100 лв
Ток, вода, консумативи 100 лв
Осигуровки - 70 лв
Приходи 1000 лв
Данък - 49,60 (приспаднати 100% признати разходи и осигуровки)
Чисто остават - 380,40 лв
Разбира се, всичко е много условно. Все пак тук не е предвидено и "изравняването" на осигуровките, нито пък и някоя друга покупка на компютри например или автомобилче А трябва ли да споменаваме, че един уважаващ себе си преводач се нуждае от работно облекло - костюм, с който ще ходи при клиентите
Между другото... много е лошо, че адвокатите ги режат от такъв вид данъчно планиране... но за сметка на това има адвокатски сдружения
А заека нека има предвид - че който и от двата варианта да избере - ЕТ или свободна професия... все ще плаща осигуровки извън тези които му ги удържат и внасят по трудовия договор.
А за плоския данък... последното което се чу е че ще приемат необходимо присъщите разходи да са 25%... а проект все още няма...
И... няма да се изненадам да излезе в края на ноември... а да го приемат на 27 декември....
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Статут на преводач
Добра дискусия.Така и така сте се задълбочили, защо не обсъдите плюсовете и минусите при регистрацията на преводача като ЕТ или ЕООД ?
- snow_white
- Младши потребител
- Мнения: 21
- Регистриран на: 07 Окт 2007, 19:33
ОК, ето го варианта и за ЕООД
Наем офис 150 евро - 300 лв
Телефон - 100 лв
Ток, вода, консумативи 100 лв
Възнаграждение на собственика - 220 лв (заради осигуряването, най-ниския размер)
Приходи - 1000 лв
Данък на ЕООД - 28 лв
Печалба на фирмата - 252 лв (приемаме че тя се дава на собственика за харчене)
Данък дивидент 7% - 17,64
чисто на собственика на ЕООД остават - 384,36 лв
Последната част за момента почти не се прилага - разпределянето на печалбата. Затова като се погледнат отчетите има много "неразпределена печалба от минали години", която отдавна е изядена и изпита. Та риска е данъчните да си ги приберат тези 7% при една ревизия по ЗКПО (по смисъла на § 1.т.5в ЗДДФЛ).
При този случай го няма "неприятното" изравняване на осигуровки за цялата година. Обаче ще трябва да предвидите парички за счетоводител. За разлика от ЕТ, където ако имате оборот до 50 000 лв годишно, можете да си правите сметките с четирите тетрадки (книга на приходите, разходите, дълготрайните активи, материалните запаси), при ЕООД-то счетоводството е доста по-сложно.
А и за този бизнес (преводи), за мен лично, регистрацията на ЕООД е неоправдана гъзария.
Предполагам доста хора ще почнат - "ама неограничената отговорност", ако не се правят глупости този фактор става без значение. В края на краищата... закъса ли се, пак има юристи, които да дадат акъл какво да се прави. И по-добрия вариант е, да се искат съвети, преди да се направи някоя "далавера"
Наем офис 150 евро - 300 лв
Телефон - 100 лв
Ток, вода, консумативи 100 лв
Възнаграждение на собственика - 220 лв (заради осигуряването, най-ниския размер)
Приходи - 1000 лв
Данък на ЕООД - 28 лв
Печалба на фирмата - 252 лв (приемаме че тя се дава на собственика за харчене)
Данък дивидент 7% - 17,64
чисто на собственика на ЕООД остават - 384,36 лв
Последната част за момента почти не се прилага - разпределянето на печалбата. Затова като се погледнат отчетите има много "неразпределена печалба от минали години", която отдавна е изядена и изпита. Та риска е данъчните да си ги приберат тези 7% при една ревизия по ЗКПО (по смисъла на § 1.т.5в ЗДДФЛ).
При този случай го няма "неприятното" изравняване на осигуровки за цялата година. Обаче ще трябва да предвидите парички за счетоводител. За разлика от ЕТ, където ако имате оборот до 50 000 лв годишно, можете да си правите сметките с четирите тетрадки (книга на приходите, разходите, дълготрайните активи, материалните запаси), при ЕООД-то счетоводството е доста по-сложно.
А и за този бизнес (преводи), за мен лично, регистрацията на ЕООД е неоправдана гъзария.
Предполагам доста хора ще почнат - "ама неограничената отговорност", ако не се правят глупости този фактор става без значение. В края на краищата... закъса ли се, пак има юристи, които да дадат акъл какво да се прави. И по-добрия вариант е, да се искат съвети, преди да се направи някоя "далавера"
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Нещо не схващам защо му е ОФИС от там и наем на офис на лице, регистрирало СВОБОДНА ПРОФЕСИЯ ?!?!
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
Е, това беше много силно.
Адвокати, кажете защо са ви кантори!
___________________________
Колкото до фактурите, който ми посочи текст от закон или подзаконов акт, който пряко или косвено забранява на лице, упражняващо свободна професия, да издава фактури, ще го черпя една бира.
Няма никаква пречка според мен. (Да, знам, че нормално това го правят само търговците и организациите, водещи счетоводство. Но "нормално" не значи, че на другите им е забранено.)
Адвокати, кажете защо са ви кантори!
___________________________
Колкото до фактурите, който ми посочи текст от закон или подзаконов акт, който пряко или косвено забранява на лице, упражняващо свободна професия, да издава фактури, ще го черпя една бира.
Няма никаква пречка според мен. (Да, знам, че нормално това го правят само търговците и организациите, водещи счетоводство. Но "нормално" не значи, че на другите им е забранено.)
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
-
portokal - Старши потребител
- Мнения: 5519
- Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36
Само едно уточнение СВОБ. ПРОФЕСИИ не издават ФАКТУРИ и това е най-логичното нещо, след като нямат КАСОВ АПАРАТ. Фактурата се придружава ВИНАГИ от касова бележка.
За извършване на услуга Свободните професии подписват хонорарен лист или сметка за изплатени суми. ТЕ НЕ СА ДЛЪЖНИ ДА ПРИТЕЖАВАТ КАСОВ АПАРАТ! Осигуровките са за тяхна сметка на края на годината сами си декларират приходите.
КАСОВИ БЕЛЕЖКИ
За всяка продажба в търговски обект продавачът е длъжен да издаде касова бележка от касов апарат.
Изискванията към издаването на касови бележки подробно са регламентирани от новата Наредба за отчитане на продажбите в търговските обекти.
Изключения
Не е задължително издаването на касови бележки в следните случаи:
1. когато плащането е по банков път;
2. при продажбата на собствена земеделска продукция (по пазарите за плодове и зеленчуци);
3. за продажбите на вестници и списания в специализираните за това обекти;
4. при продажбата на билети;
5. от упражняващите свободни професии;
6. от занаятчиите, които са пенсионери и не са регистрирани по Търговския закон;
7. за продажбите в малки населени места - под 300 души (с изключение на курортите).
Улеснение
В новата наредба липсва изискване свободните професии и пенсионерите-занаятчии да издават касови бележки от кочан - такова беше задължението им по старите правила. Дали това е пропуск или съзнателно облекчение за тях, ще стане ясно от следващите промени на нормативните актове. Засега обаче тези две категории са освободени от издаването на касови бележки от кочан.
За извършване на услуга Свободните професии подписват хонорарен лист или сметка за изплатени суми. ТЕ НЕ СА ДЛЪЖНИ ДА ПРИТЕЖАВАТ КАСОВ АПАРАТ! Осигуровките са за тяхна сметка на края на годината сами си декларират приходите.
КАСОВИ БЕЛЕЖКИ
За всяка продажба в търговски обект продавачът е длъжен да издаде касова бележка от касов апарат.
Изискванията към издаването на касови бележки подробно са регламентирани от новата Наредба за отчитане на продажбите в търговските обекти.
Изключения
Не е задължително издаването на касови бележки в следните случаи:
1. когато плащането е по банков път;
2. при продажбата на собствена земеделска продукция (по пазарите за плодове и зеленчуци);
3. за продажбите на вестници и списания в специализираните за това обекти;
4. при продажбата на билети;
5. от упражняващите свободни професии;
6. от занаятчиите, които са пенсионери и не са регистрирани по Търговския закон;
7. за продажбите в малки населени места - под 300 души (с изключение на курортите).
Улеснение
В новата наредба липсва изискване свободните професии и пенсионерите-занаятчии да издават касови бележки от кочан - такова беше задължението им по старите правила. Дали това е пропуск или съзнателно облекчение за тях, ще стане ясно от следващите промени на нормативните актове. Засега обаче тези две категории са освободени от издаването на касови бележки от кочан.
Последна промяна diaida на 11 Окт 2007, 11:38, променена общо 2 пъти
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
Относно забележката на портокал, мога да дам хиляди примери с адвокати, които си работят в къщи и нямат СПЕЦ. кантори. Това не означава съответно, че плащат (Бог знае как е изчеслен! наем за който говори колегата ви по-горе).
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
diaida написа:Само едно уточнение СВОБ. ПРОФЕСИИ не издават ФАКТУРИ и това е най-логичното нещо, след като нямат КАСОВ АПАРАТ. Фактурата се придружава ВИНАГИ от касова бележка.
Хайде моля те, стига глупости. Кой забранява да издават фактури? )) Че и винаги били с касови бележка Ами ако плащането е по банков път? Я виж горе мнението на проф. Костадин Иванов.
Колкото до наема, дето ти бърка в здравето. Показах един пример, когато разходите надвишават 35% Нататък всеки си прави сметките колко и как да се облага. Разбира се, не може да бъде хем свободна професия, хем едноличен търговец. Това от тази година не върви (от данъчна гледна точка)
- prnedev
- Активен потребител
- Мнения: 1956
- Регистриран на: 29 Ное 2005, 23:12
- Местоположение: София/Велико Търново
Недев го е казал, иначе щях да питам къде пише, че фактурата се придружава винаги от касова бележка. Не е вярно.
Касовата бележка е задължителен начин определени лица да удостоверят определени плащания. Нищо повече.
Касовата бележка е задължителен начин определени лица да удостоверят определени плащания. Нищо повече.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
-
portokal - Старши потребител
- Мнения: 5519
- Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36
Не казвам, че НЯКОЙ ЗАБРАНЯВА да издават касови бележки, но казвам, че не е ЗАДЪЛЖИТЕЛНО! По този начин ще си спестят покупката, регистрацията и др. на касов апарат.
... И никъде не съм казала, че не може да им се плати и по банков път ...
Разбира се, че може.
А, що се отнася до израза ви: "Хайде моля те, стига глупости."
То той е показателен само за личната ви култура .
... И никъде не съм казала, че не може да им се плати и по банков път ...
Разбира се, че може.
А, що се отнася до израза ви: "Хайде моля те, стига глупости."
То той е показателен само за личната ви култура .
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
portokal написа:Недев го е казал, иначе щях да питам къде пише, че фактурата се придружава винаги от касова бележка. Не е вярно.
Касовата бележка е задължителен начин определени лица да удостоверят определени плащания. Нищо повече.
НЯМА ФАКТУРА БЕЗ КАСОВ БОН!
Иначе не се нарича фактура ...
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
НЯМА ФАКТУРА БЕЗ КАСОВ БОН!
Иначе не се нарича фактура ...
Извинявай, ама - глупости!
Откъде следва това, което твърдиш? Отникъде.
Има много случаи на фактури без касов бон. Например когато не е платено или когато е платено с банков превод. Питай кой да е счетоводител.
Мисли си за културата ми, каквото искаш.
Citrus sinensis от семейство Седефчеви
-
portokal - Старши потребител
- Мнения: 5519
- Регистриран на: 13 Яну 2005, 20:36
Говорим за едно и също нещо!!! Въпросът на питащият беше следния
Здравейте! Бих искал да получа мнение по следния казус-нает съм по основен трудов договор.Същевременно работя и по граждански договори като преводач.Срещам в последно време следните трудности-по-вечето фирми не искат да ми изплащат сметка за изплатени суми , а ми искат фактура.Какъв статут да придобия за да мога да издавам фактури? Трябва ли в такъв случай да водя счетоводство или пак ще си подавам годишна декларация за годишния данък и ще попълвам приложение 1 и 3 от данъчната декларация?
Забележете, че той казва, че е нает по основен трудов договор и и по граждански договори работи допълнително, като преводач в последно време фирмите МУ ИСКАЛИ ФАКТУРИ.
Именно заради това КАЗВАМ, ЧЕ МУ Е НАЙ-ИЗГОДНО ДА се РЕГИСТРИРА като свободна професия. Много от фирмите за преводи НЕ ЗНАЯТ факта, че може да подписва и хонорарен лист или РАЗХОДЕН ордер и на тях ПАК ИМ СЕ ЗАЧИТА РАЗХОДА
ТОВА ЗА КОЕТО СЪМ 100% СИГУРНА Е, ЧЕ заради различията в изискванията за издаване на касови бележки за различните видове плащания, е необходимо във фактурата да се посочи и начинът на плащането:
- когато е в брой, фактурата трябва да се потвърди и от касова бележка от касов апарат;
- ако плащането е по банков път, не е необходимо такова потвърждение - може да не се издава касова бележка.
... Така, че както и да го тълкуваме
МОМЧЕТО НИКЪДЕ НЕ ПИШЕ ДА ГО ПОСЪВЕТВАМЕ ЗА ТОВА ЕООД, ЕТ ИЛИ СВОБОДНА ПРОФЕСИЯ ДА РАЗКРИВА ... а по-скоро го вълнува насрещния документ, който следва да издаде за получените суми от фирми за преводи и как да го формулира в данъчната декларация ...
А ИНАЧЕ .... КАКВИ 5 ЛЕВА ?!?!
Здравейте! Бих искал да получа мнение по следния казус-нает съм по основен трудов договор.Същевременно работя и по граждански договори като преводач.Срещам в последно време следните трудности-по-вечето фирми не искат да ми изплащат сметка за изплатени суми , а ми искат фактура.Какъв статут да придобия за да мога да издавам фактури? Трябва ли в такъв случай да водя счетоводство или пак ще си подавам годишна декларация за годишния данък и ще попълвам приложение 1 и 3 от данъчната декларация?
Забележете, че той казва, че е нает по основен трудов договор и и по граждански договори работи допълнително, като преводач в последно време фирмите МУ ИСКАЛИ ФАКТУРИ.
Именно заради това КАЗВАМ, ЧЕ МУ Е НАЙ-ИЗГОДНО ДА се РЕГИСТРИРА като свободна професия. Много от фирмите за преводи НЕ ЗНАЯТ факта, че може да подписва и хонорарен лист или РАЗХОДЕН ордер и на тях ПАК ИМ СЕ ЗАЧИТА РАЗХОДА
ТОВА ЗА КОЕТО СЪМ 100% СИГУРНА Е, ЧЕ заради различията в изискванията за издаване на касови бележки за различните видове плащания, е необходимо във фактурата да се посочи и начинът на плащането:
- когато е в брой, фактурата трябва да се потвърди и от касова бележка от касов апарат;
- ако плащането е по банков път, не е необходимо такова потвърждение - може да не се издава касова бележка.
... Така, че както и да го тълкуваме
МОМЧЕТО НИКЪДЕ НЕ ПИШЕ ДА ГО ПОСЪВЕТВАМЕ ЗА ТОВА ЕООД, ЕТ ИЛИ СВОБОДНА ПРОФЕСИЯ ДА РАЗКРИВА ... а по-скоро го вълнува насрещния документ, който следва да издаде за получените суми от фирми за преводи и как да го формулира в данъчната декларация ...
А ИНАЧЕ .... КАКВИ 5 ЛЕВА ?!?!
http://www.save-darina.org ...Остава аромат и в ръката, подарила розата! http://vbox7.com/play:cb237e95
-
diaida - Активен потребител
- Мнения: 2595
- Регистриран на: 21 Май 2007, 14:57
- Местоположение: Sofia
28 мнения
• Страница 1 от 2 • 1, 2
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 55 госта