темата ,която ви предлагам за дискусия е типично юридическа и се надявам на Вашето активно участие...още повече,че вече е омазана и тепърва и предстои зачекване....
Правото за обръщане на лихвоточките в компенсаторки
беше дадено ЕДНОКРАТНО и НЕОБРАТИМО. Продължило е само 1
месец от 1 до 29 февруари 2000 г. Който ги е обърнал
тогава, вече има записи, а не лихвоточки. До 29
февруари 2000г. обаче приложението на тези ЖКЗ от
лихвоточки беше силно ограничено и затова болшинството лихвопритежатели не са го направили..
Тогава с тези записи би могло да се купуват само
жилища и парцели предназначени по плана за жилищно
строителство.Три години по-късно!!! с §24 от ПЗР на
ЗИДЗПСлпК РЕДАКЦИЯТА на ал.2 на §9 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ
обн.ДВ, бр.31 от 2003г. е претърпяла изменение,с
което, наред с възможността за закупуване на жилища и
парцели,предназначени за жилищно строителство, е
предвидена възможност с тези записи гражданите да
УЧАСТВАТ И В ПРИВАТИЗАЦИОННИ СДЕЛКИ ЗА ЗАКУПУВАНЕ НА
ДЯЛОВЕ ИЛИ АКЦИИ НА ТЪРГОВСКИ ДРУЖЕСТВА,вкл. в списъка
по чл.11 от ЗПСлпК.
На базата на това обнародвано в ДВ решение следва
на ВАС от 18.12.2003г. с което тези ЖКЗ (преобразувани от лихвоточки) са
приравняват на компенсаторни записи по Закона за
обезщетяване на собствениците на одържавени
имот(ЗОСОИ).Повтарям през 2000г. такова приравняване
липсваше и ЗАТОВА хората не са трансформирали
лихвоточките си в ЖКЗ.
Цените в момента са 4 ст. на лихвоточка, а цените на
ЖКЗ от лихвоточка е 22ст. Разликите са очевадни!
В момента са поставени в НЕРАВНОСТОЙНО положение тези
които са си преобразували лихвоточките в ЖКЗ през
2000г.(в рамките на един месец!) и тези които не са си
ги преобразували тогава, поради липса на алтернативни
решения към 29 февруари 2000г. каквито се появяват
след обнародването в ДВ,бр.31 от 2003г.
Обръщам се към Вас с молба за
реакция и поставянето на всички притежатели на
лихвоточки в РАВНОСТОЙНО положение и даването на
възможност на всички притежатели на такива лихвоточки
да ги преобразуват в ЖКЗ.Необходима е ЗАКОНОВА промяна
да постави всички притежатели в равностойно
положение,а не както е сега всички ние да се
чувстваме,че отново държавата ни е излъгала.Инициатор
на такава промяна може да бъдете и Вие,Нека се даде
нова възможност на притежателите на лихвоточки да си
получат ЖКЗ.Освен,че моралът и справедливостта е на тази страна то и логиката е същата каквато е в момента, причината да се удължи срокът за приложението на
боновите книжки, а именно много малкото използвани
бонове в масовата приватизация.
Малко използвани бонове - нов срок до юни 2005, нека така стане и с
лихвоточките - малко преобразувани - нов срок, но
по-дълъг от един месец и при новите условия.
Очаквам Вашите коментари драги юристи и вещи адвокати!
- Дата и час: 20 Ное 2024, 02:07 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
за лихвоточките и трябват ли законови промени
|
|
7 мнения
• Страница 1 от 1
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
Темата е интересна.Няма ли вещи лица които да се включат с коментари.И аз имам такива лихвоточки и не съм безразличен.Възмутен съм,че отново се облагодетелстват едни за сметка на други....
- възмут
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
Найстина беше дадена възможност на притежателите на лихвоточки да подадът молби и да ги преобразуват в КЗ. Имаше области който веднага се юрнаха да ги преобразуват в съотношение 1:1. По късно обаче всички областни управители- на софия, ямбол и още 2-3 области със свои заповеди ги обявиха за невалидни, т.к. в закона не е упомената в какво съотношение трябва да се преобразуват. От тогава имаше около два законопроекта, но до сега нищо не е прието. Така че няма хора, който да имат преобразувани лихвочисла в компенсаторни записи, бъдете спокойни.
- рери
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
Също желая коментар и инициатива за промени на този закон,който не внесе необходимата справедливост на притежателите на дългогодишни влогове.Трябва да настъпят промени и в посока всички притежатели,независимо дали купуват или не имоти да получат обезщетение,заради това,че държавата е използвала дълги години парите им.
- роси
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
нямам нищо против. Такъв законопроект имаше. На всички пригежатели на лихвоточки, независимо дали са реализирали сделка или не ДСК да започне да им ги изплаща по 0.03 стотинки. Но кога ще се приеме незнам.
- рери
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
Отговорът на Росен Владимиров/в.Капитал
Във връзка със зачестилите публикации в специализираните финансови издания (в. "Капитал" и в."Пари"), в които се поставя въпросът за правните и фактически отношения, създадени около издаването, прехвърлянето и търговията с така наречените от пресата компенсаторки от лихвоточки (чието точно наименование е жилищно-компенсаторни записи, издадени по реда на §9 от ЗИД на Закона за уреждане на жилищните въпроси на гражданите с многогодишни жилищно-спестовни влогове (ЗИДЗУЖВГМЖСВ) (обн. в ДВ бр.82/04.10.1991 г.), и с оглед улеснението на гражданите, притежаващи такива НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, съм длъжен да внеса необходимата яснота по тези въпроси, като Ви моля същите да бъдат публикувани като право на отговор.
С изменението на §9, ал.1 от посочения по-горе закон (ДВ бр.9 от 2000 г.) законодателят предвижда възможността притежателите на спестовни числа, натрупани по жилищно-спестовните им влогове в ДСК, да ги преобразуват в жилищно-компенсаторни записи. В ал.4 на същия текст се указва редът, по който гражданите могат да извършат това. Правомощията по това преобразуване, както и по издаването и регистрацията на временните удостоверения са предоставени на областните управители (съгласно ал. 5 и 6). Срокът за подаването на молби за преобразуване е ограничен до 29.02.2000 г., след което преобразуването се преустановява. С чл.17, ал.2 от Наредба №9 за условията и реда за заплащане на възнагражденията на вещите лица по списъка по §4 от ЗОСОИ, издадена от министъра на държавната администрация и министъра на правосъдието (обн. в ДВ бр.17/29.02.2000 г.), е предвидено създаването на регистър на притежателите на такива ВУ и се утвърждава образец на същите. Воденето на регистъра и операциите, свързани с издаването на тези ВУ, прехвърлянето им и закриването на партидите на притежателите им е вменено в задължение на Областните управители. Върху издадените временни удостоверения е отбелязано, че притежателите им могат да купуват с тях само жилища и парцели, предназначени по плана за жилищно строителство (което отбелязване е точно пресъздаване на текста на §9, ал.2 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ). Въпреки че срокът за преобразуването и издаването на тези ВУ е изтекъл и областните управители не извършват тези действия (по преобразуването на спестовните числа в ЖКЗ), то те продължават да съхраняват регистрите на притежателите на ЖКЗ по този закон и да отбелязват прехвърлянията и закриванията на партидите на притежателите им. Това е така, тъй като съгласно чл.2 от Закона за сделките с компенсаторни инструменти (ЗСКИ) (ДВ бр.47/10.05.2002 г.) тези ЖКЗ не са изрично посочени като компенсаторни инструменти, респективно не са подчинени на реда за регистрация и търгуване по този закон.
През 2003 г. (ДВ, бр.31 от 2003 г.) законодателят даде нова възможност на притежателите на такива ЖКЗ, като допълни текста на §9, ал.2 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ със същите да може да се заплаща по приватизационни сделки на дружествата, включени в списъка по чл.11 от Закона за приватизацията и следприватизационния контрол (ЗПСпрК). Тъй като органът, овластен от закона да извършва приватизационните сделки и респективно да разрешава плащанията по тези сделки с НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, е Агенцията за приватизация, в областната администрация зачестиха исканията от притежателите им за изпращане на информацията, съдържаща се в регистъра при областната администрация на Агенцията за приватизация. В Агенцията за приватизация с придружително писмо, в което се указват притежателите, номиналът, номерът и други реквизити на временните удостоверения, се изпращат копие от съответното Временно удостоверение за притежаване на ЖКЗ по §9 и извлечение (копие) от регистъра. Агенцията за приватизация е компетентният орган, съгласно ЗПСлпрК и ЗСКИ за извършването на всички последващи действия, свързани с режима на тези НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА. Дейността по обработването на регистрите на ЖКЗ по §9 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ, съсредоточена в областната администрация, е чисто техническа и регламентирана в по-горе посочените нормативни актове, и цели осигуряване на сигурността на информацията по издаването на тези ЖКЗ. Информацията, изпращана от мен до АП, е или по искане на заинтересуваното лице (притежателят на ВУ), или от самата агенция и служи единствено за потвърждаване на истинността на документите и завеждането им в регистъра на областната администрация. Отказът ми за предоставяне на такава информация - било то изричен или мълчалив, подлежи на съдебен контрол и води до негативни правни последици и в тази връзка вече има постановени две решения на Върховния административен съд, с които ми е указано да изпратя съответните ЖКЗ по §9 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ на Агенцията за приватизация. Както се е произнесъл и КОНСТИТУЦИОННИЯТ СЪД на Република България в своето РЕШЕНИЕ № 7/01.10.2002 г.: "НЕПАРИЧНИТЕ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, с които се допуска плащане по приватизационни сделки за дружества по чл.11 от ЗПСлпрК (Закона за приватизацията и следприватизационния контрол), са и другите, предвидени в закон и примерно изброени в §2 от допълнителните разпоредби на ЗПСпрК компенсационни бонове, компенсаторни записи, ЖКЗ, държавни дългосрочни облигации по вътрешния и външния дълг на страната. Нормативно установеното основание за издаването на всяка категория непарични платежни средства е различно." Непризнаването на материализираните права на гражданите в което и да било от законово определените и издадени от държавата НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА от страна на който и да било държавен орган би довело до погазване на конституционните права.
Надявам се гореизложеното да внесе необходимата яснота за правата на гражданите, притежаващи такъв вид непарични платежни средства, чието издаване е санкционирано и регламентирано от държавата, както и да допринесе за коректността на даваната от Вас информация.
Росен Владимиров - областен управител на София
..........
P.S. Вече има немалко преобразувани лихвоточки в ЖКЗ приравнени с компенсаторни записи и те вече се продават на БФБ!!!
Във връзка със зачестилите публикации в специализираните финансови издания (в. "Капитал" и в."Пари"), в които се поставя въпросът за правните и фактически отношения, създадени около издаването, прехвърлянето и търговията с така наречените от пресата компенсаторки от лихвоточки (чието точно наименование е жилищно-компенсаторни записи, издадени по реда на §9 от ЗИД на Закона за уреждане на жилищните въпроси на гражданите с многогодишни жилищно-спестовни влогове (ЗИДЗУЖВГМЖСВ) (обн. в ДВ бр.82/04.10.1991 г.), и с оглед улеснението на гражданите, притежаващи такива НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, съм длъжен да внеса необходимата яснота по тези въпроси, като Ви моля същите да бъдат публикувани като право на отговор.
С изменението на §9, ал.1 от посочения по-горе закон (ДВ бр.9 от 2000 г.) законодателят предвижда възможността притежателите на спестовни числа, натрупани по жилищно-спестовните им влогове в ДСК, да ги преобразуват в жилищно-компенсаторни записи. В ал.4 на същия текст се указва редът, по който гражданите могат да извършат това. Правомощията по това преобразуване, както и по издаването и регистрацията на временните удостоверения са предоставени на областните управители (съгласно ал. 5 и 6). Срокът за подаването на молби за преобразуване е ограничен до 29.02.2000 г., след което преобразуването се преустановява. С чл.17, ал.2 от Наредба №9 за условията и реда за заплащане на възнагражденията на вещите лица по списъка по §4 от ЗОСОИ, издадена от министъра на държавната администрация и министъра на правосъдието (обн. в ДВ бр.17/29.02.2000 г.), е предвидено създаването на регистър на притежателите на такива ВУ и се утвърждава образец на същите. Воденето на регистъра и операциите, свързани с издаването на тези ВУ, прехвърлянето им и закриването на партидите на притежателите им е вменено в задължение на Областните управители. Върху издадените временни удостоверения е отбелязано, че притежателите им могат да купуват с тях само жилища и парцели, предназначени по плана за жилищно строителство (което отбелязване е точно пресъздаване на текста на §9, ал.2 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ). Въпреки че срокът за преобразуването и издаването на тези ВУ е изтекъл и областните управители не извършват тези действия (по преобразуването на спестовните числа в ЖКЗ), то те продължават да съхраняват регистрите на притежателите на ЖКЗ по този закон и да отбелязват прехвърлянията и закриванията на партидите на притежателите им. Това е така, тъй като съгласно чл.2 от Закона за сделките с компенсаторни инструменти (ЗСКИ) (ДВ бр.47/10.05.2002 г.) тези ЖКЗ не са изрично посочени като компенсаторни инструменти, респективно не са подчинени на реда за регистрация и търгуване по този закон.
През 2003 г. (ДВ, бр.31 от 2003 г.) законодателят даде нова възможност на притежателите на такива ЖКЗ, като допълни текста на §9, ал.2 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ със същите да може да се заплаща по приватизационни сделки на дружествата, включени в списъка по чл.11 от Закона за приватизацията и следприватизационния контрол (ЗПСпрК). Тъй като органът, овластен от закона да извършва приватизационните сделки и респективно да разрешава плащанията по тези сделки с НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, е Агенцията за приватизация, в областната администрация зачестиха исканията от притежателите им за изпращане на информацията, съдържаща се в регистъра при областната администрация на Агенцията за приватизация. В Агенцията за приватизация с придружително писмо, в което се указват притежателите, номиналът, номерът и други реквизити на временните удостоверения, се изпращат копие от съответното Временно удостоверение за притежаване на ЖКЗ по §9 и извлечение (копие) от регистъра. Агенцията за приватизация е компетентният орган, съгласно ЗПСлпрК и ЗСКИ за извършването на всички последващи действия, свързани с режима на тези НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА. Дейността по обработването на регистрите на ЖКЗ по §9 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ, съсредоточена в областната администрация, е чисто техническа и регламентирана в по-горе посочените нормативни актове, и цели осигуряване на сигурността на информацията по издаването на тези ЖКЗ. Информацията, изпращана от мен до АП, е или по искане на заинтересуваното лице (притежателят на ВУ), или от самата агенция и служи единствено за потвърждаване на истинността на документите и завеждането им в регистъра на областната администрация. Отказът ми за предоставяне на такава информация - било то изричен или мълчалив, подлежи на съдебен контрол и води до негативни правни последици и в тази връзка вече има постановени две решения на Върховния административен съд, с които ми е указано да изпратя съответните ЖКЗ по §9 от ЗИДЗУЖВГМЖСВ на Агенцията за приватизация. Както се е произнесъл и КОНСТИТУЦИОННИЯТ СЪД на Република България в своето РЕШЕНИЕ № 7/01.10.2002 г.: "НЕПАРИЧНИТЕ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА, с които се допуска плащане по приватизационни сделки за дружества по чл.11 от ЗПСлпрК (Закона за приватизацията и следприватизационния контрол), са и другите, предвидени в закон и примерно изброени в §2 от допълнителните разпоредби на ЗПСпрК компенсационни бонове, компенсаторни записи, ЖКЗ, държавни дългосрочни облигации по вътрешния и външния дълг на страната. Нормативно установеното основание за издаването на всяка категория непарични платежни средства е различно." Непризнаването на материализираните права на гражданите в което и да било от законово определените и издадени от държавата НЕПАРИЧНИ ПЛАТЕЖНИ СРЕДСТВА от страна на който и да било държавен орган би довело до погазване на конституционните права.
Надявам се гореизложеното да внесе необходимата яснота за правата на гражданите, притежаващи такъв вид непарични платежни средства, чието издаване е санкционирано и регламентирано от държавата, както и да допринесе за коректността на даваната от Вас информация.
Росен Владимиров - областен управител на София
..........
P.S. Вече има немалко преобразувани лихвоточки в ЖКЗ приравнени с компенсаторни записи и те вече се продават на БФБ!!!
- възмут
Re: за лихвоточките и трябват ли законови промени
Уважаеми господин Владимиров,
Всичко това което казвате е така, с малко изключения. Именно Вашата областна администрация беше една от първите, която преобразува лихвоточките в жилищно компенсаторни записи в съотношение 1:1 и след това обявихте издадените ЖКЗ за невалидни, защото никъде нормативно не е определено че съотношението трябва да е такова. пред мен в момента е дори писмото на областния управител на област благоевград и на област - ямбол , които обявяват около 90 ВУ издадени по §9 от закона за невалидни. В този смисъл имаме и изрично писмо от министър Церовски, в което цитирам дословно "Въведеният през 2000г. нов текст на §9 от ЗУЖВГМЖСВ, с които е дадена възможност на лицата по чл.3 ал.1 от закона да преобразуват спестовните си числа в ЖКЗ. Независимо от факта, че законодателя не е дал правомощия на областните управители да определят левовата равностойност на спестовните числа, налице е противоречива практика по прилагането на този параграф, като част от областните управители са определили левова равностойност на едно лихвочисло да е равна на 1 лев / при решение обн. ДВ бр.74 от 1998 год.на УС на НКЖФ, левовата равностойност на едно лихвочисло да е 0,03 лв/, други областни управители са решили едно лихвочисло да е 0,03 лв, други са се въздържали от издаване на ЖКЗ." Във връзка със всичко това е изработен проект с които ба бъде отменена разпоредбата на §9, което също не е все още гласувано в НС. В този смисъл мога да ви цитирам и писмо на г-жа Масева от МС. Така че г-н Владимиров, не разбирам, къде открихте законовото основание да преобразувате лихвочислата в ЖКЗ в съотношение 1:1, други къде го откриха да преобразуват 1:0,905лв., други 1:0,03 лв. Мислити ли че това което се случва е нормално???
Да не говорим, че много от сделките с които се изкупиха жилища с такива преобразувани лихвочисла са обект на прокурорски проверки.
И накрая проект за изменение на закона "....... на жилищно-спестовния вложител не е отнемано нито имущество, нито парични средста, считаме за неприемливо и несправедливо, същите да получат КЗ, преобразувани в съотношение 1:1, в по-голяв размер от лицата на които са отнети недвижими имоти. Така че преобразуването дето сте направили си така да се каже ачик, ачик незаконно.
Всичко това което казвате е така, с малко изключения. Именно Вашата областна администрация беше една от първите, която преобразува лихвоточките в жилищно компенсаторни записи в съотношение 1:1 и след това обявихте издадените ЖКЗ за невалидни, защото никъде нормативно не е определено че съотношението трябва да е такова. пред мен в момента е дори писмото на областния управител на област благоевград и на област - ямбол , които обявяват около 90 ВУ издадени по §9 от закона за невалидни. В този смисъл имаме и изрично писмо от министър Церовски, в което цитирам дословно "Въведеният през 2000г. нов текст на §9 от ЗУЖВГМЖСВ, с които е дадена възможност на лицата по чл.3 ал.1 от закона да преобразуват спестовните си числа в ЖКЗ. Независимо от факта, че законодателя не е дал правомощия на областните управители да определят левовата равностойност на спестовните числа, налице е противоречива практика по прилагането на този параграф, като част от областните управители са определили левова равностойност на едно лихвочисло да е равна на 1 лев / при решение обн. ДВ бр.74 от 1998 год.на УС на НКЖФ, левовата равностойност на едно лихвочисло да е 0,03 лв/, други областни управители са решили едно лихвочисло да е 0,03 лв, други са се въздържали от издаване на ЖКЗ." Във връзка със всичко това е изработен проект с които ба бъде отменена разпоредбата на §9, което също не е все още гласувано в НС. В този смисъл мога да ви цитирам и писмо на г-жа Масева от МС. Така че г-н Владимиров, не разбирам, къде открихте законовото основание да преобразувате лихвочислата в ЖКЗ в съотношение 1:1, други къде го откриха да преобразуват 1:0,905лв., други 1:0,03 лв. Мислити ли че това което се случва е нормално???
Да не говорим, че много от сделките с които се изкупиха жилища с такива преобразувани лихвочисла са обект на прокурорски проверки.
И накрая проект за изменение на закона "....... на жилищно-спестовния вложител не е отнемано нито имущество, нито парични средста, считаме за неприемливо и несправедливо, същите да получат КЗ, преобразувани в съотношение 1:1, в по-голяв размер от лицата на които са отнети недвижими имоти. Така че преобразуването дето сте направили си така да се каже ачик, ачик незаконно.
- рери
7 мнения
• Страница 1 от 1
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 57 госта