Здравейте Колеги,
Работя по един договор за създаване на кратък филм с времетраене около 15 минути. Правната форма, която съм избрал е договор за изработка. Сценарият и режисурата са се представят от възложителят на изпълнителя а последния се задължава да заснеме, монтира и обработи филма. Идеята ми е да включа клауза с която изпълнителя се отказва от авторското право върху филма безвъзмездно в полза на възложителя, още повече че последния е съгласен с тази клауза.
Ще се радвам да чуя вашите мнения.
- Дата и час: 19 Ное 2024, 20:50 • Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]
авторско право
Правила на форума
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
Правила на форума
Темите в този раздел на форума могат да бъдат само на български език, изписани на кирилица. Теми и мнения по тях, изписани на латиница, ще бъдат изтривани.
Темите ще съдържат до 50 страници. Мненията над този брой ще бъдат премествани в друга тема-продължение, със същото заглавие, като последното мнение от старата тема ще съдържа линк към новата, а първото мнение от новата - линк към старата.
|
|
2 мнения
• Страница 1 от 1
Re: авторско право
Доколкото разбирам "изпълнителят" по вашия договор е продуцента на филма. Той не може да Ви прехвърли авторските права върху същия, дори и да е "съгласен с това", защото не е автор, а е носител на т.нар сродни на авторските права.
Според чл.62, ал.1 от ЗАПСП авторското право върху филм или друго аудиовизуално произведение принадлежи на режисьора, сценариста и оператора – това са неделимите съавтори(при анимационните филми съавтор е и художникът постановчик). Според ал.2 на същия член авторите на музиката, на диалога, на вече съществуващата литературна творба, по която е създадено аудиовизуалното произведение, на сценографията, на костюмите, както и на другите произведения, включени в него, запазват авторското си право върху своите произведения. Защо? На първо място поради задължителното – в повечето казуси писмено съгласие на останалите автори техните произведения да представляват една неделима част от завършеното комплицирано и съставено от много различни по своя характер “авторски” части произведение, под формата на филм. Изводът е, че така изброените автори на самостоятелни произведения в чл.62, ал.2 ЗАПСП не могат да станат делими съавтори, дори ако се съгласят техните произведения да бъдат включени във филма. Техните произведения стават част от въпросния филм, като както авторите на самостоятелни части, така и съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПСП договорно поотделно преотстъпват за ползване от авторските си правомощия на филмов продуцент, който за своя сметка организира създаването на филма, осигурява финансирането му и го предоставя за комерсиално използване на ползвателите. Интересното в случая е, че само съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПСП при евентуално изпадане на продуцента в несъстоятелност имат право да изкупят по най-високата предложена цена изходния материал на филма, ако в срок от 3 дни от наддаването писмено поискат това. Определяща за значението и ролята на съавторите при създаването на филма е и разпоредбата на чл.64 от ЗАПСП, която задължава продуцента да ги уведомява писмено в едномесечен срок за всеки последващ договор, сключен с ползвателите. Тезата, която развихме по-горе относно неделимото съавторство на съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПС се подкрепя и от разпоредбата на чл.63, ал.3 ЗАПСП, която казва, че ако в течение на създаването на филма, ако някой от авторите се откаже да завърши своята част или не може да я завърши по независещи от него причини, той не може да възпрепятства използването на извършената от него работа за завършване на произведението, като това не го лишава от авторското му право върху извършеното с всички произтичащи от това последици.
Така, че схемата, която сте измислили е малко неудачна, а ако разгледате ЗАПСП, ще установите, че за да постигнете горе долу целта си ще трябва да сключите около три договора....но това е тема на друг разговор.
Относно транслативния характер на целената от Вас сделка мога да кажа само едно - ако писмено не е уговорено друго договорно доверителят Ви може да придобия правото за публично показване на произведението, но в никакъв случай не може да придобие качеството автор, т.е той придобива само имуществените права да се разпорежда с една вещ, предмет на изкуството – в случая филм. Авторското право е от категорията на абсолютните субективни права и то не може да бъде обект на транслативна сделка!!!
Според чл.62, ал.1 от ЗАПСП авторското право върху филм или друго аудиовизуално произведение принадлежи на режисьора, сценариста и оператора – това са неделимите съавтори(при анимационните филми съавтор е и художникът постановчик). Според ал.2 на същия член авторите на музиката, на диалога, на вече съществуващата литературна творба, по която е създадено аудиовизуалното произведение, на сценографията, на костюмите, както и на другите произведения, включени в него, запазват авторското си право върху своите произведения. Защо? На първо място поради задължителното – в повечето казуси писмено съгласие на останалите автори техните произведения да представляват една неделима част от завършеното комплицирано и съставено от много различни по своя характер “авторски” части произведение, под формата на филм. Изводът е, че така изброените автори на самостоятелни произведения в чл.62, ал.2 ЗАПСП не могат да станат делими съавтори, дори ако се съгласят техните произведения да бъдат включени във филма. Техните произведения стават част от въпросния филм, като както авторите на самостоятелни части, така и съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПСП договорно поотделно преотстъпват за ползване от авторските си правомощия на филмов продуцент, който за своя сметка организира създаването на филма, осигурява финансирането му и го предоставя за комерсиално използване на ползвателите. Интересното в случая е, че само съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПСП при евентуално изпадане на продуцента в несъстоятелност имат право да изкупят по най-високата предложена цена изходния материал на филма, ако в срок от 3 дни от наддаването писмено поискат това. Определяща за значението и ролята на съавторите при създаването на филма е и разпоредбата на чл.64 от ЗАПСП, която задължава продуцента да ги уведомява писмено в едномесечен срок за всеки последващ договор, сключен с ползвателите. Тезата, която развихме по-горе относно неделимото съавторство на съавторите по чл.62, ал.1 ЗАПС се подкрепя и от разпоредбата на чл.63, ал.3 ЗАПСП, която казва, че ако в течение на създаването на филма, ако някой от авторите се откаже да завърши своята част или не може да я завърши по независещи от него причини, той не може да възпрепятства използването на извършената от него работа за завършване на произведението, като това не го лишава от авторското му право върху извършеното с всички произтичащи от това последици.
Така, че схемата, която сте измислили е малко неудачна, а ако разгледате ЗАПСП, ще установите, че за да постигнете горе долу целта си ще трябва да сключите около три договора....но това е тема на друг разговор.
Относно транслативния характер на целената от Вас сделка мога да кажа само едно - ако писмено не е уговорено друго договорно доверителят Ви може да придобия правото за публично показване на произведението, но в никакъв случай не може да придобие качеството автор, т.е той придобива само имуществените права да се разпорежда с една вещ, предмет на изкуството – в случая филм. Авторското право е от категорията на абсолютните субективни права и то не може да бъде обект на транслативна сделка!!!
адвокат Костов, кантора "ЮСАУТОР"
- funcy
- Младши потребител
- Мнения: 34
- Регистриран на: 10 Юли 2006, 12:38
- Местоположение: Пловдив
2 мнения
• Страница 1 от 1
Назад към Интелектуална собственост
|
|
Кой е на линия
Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 23 госта