dimist написа:Калахан, би ли цитирал поне едно решение на съда на ЕО /предполагам , че имащ впредвид него/ според което Директивите нямат пряко действие, наистина ще съм ти благодарен. И нека да е след влизане в сила на Лисабонския договор
Имам предвид, че директивите нямат хоризонтален ефект, а само вертикален, т.е. гражданите могат да се позоват на директния ефект на директивата, но само по отношение на държавите, а не на останалите субекти от тази държава. В този смисъл е трайната съдебна практика, например Marshall v Southampton and South West Hampshire Area Health Authority (Teaching) [1986] Case 152/84
http://eur-lex.europa.eu/Notice.do?mode ... =1&hwords=http://www.legalnorms.com/direct-effect.phpDirectives
Directives differ significantly from treaty articles and regulations as they are not generally applicable, thus do not become part of the national law without being implemented by the national legislature as Member States have discretion as to the manner and form of achieving the results prescribed by the directive. A properly implemented directive however becomes part of the national law, thus an individual would rely on that national law which would be enforceable against the state and other individuals.
The principle of direct effect is most relevant in regards to unimplemented or incorrectly implemented directives as it determines the enforceability of such directives in national courts.
An individual may not rely on an unimplemented or incorrectly implemented directive against another individual as a directive which is not implemented "may not of itself impose obligations on an individual and [a] provision of a directive may not be relied upon as such against such a person."6 This may be so as an individual can not know what the law is precisely before the directive is implemented for its implementation may take different manners and forms. It would therefore be unconscionable to allow the enforcement of an unimplemented directive against an individual.The state, unlike an individual, has an obligation to implement a directive correctly and within the time limit prescribed. Thus, if the expiry date for the implementation of a directive has passed7 and the directive is clear and unconditional, an individual may rely on the directive against the state.8 This is so as: "A member state which has not adopted the implementing measures required by the directive within the prescribed period may not plead, as against individuals, its own failure to perform the obligations which the directive entails."9
С други думи, всички тези заплахи, които валят от длъжниците спрямо ЧСИ за дела и т.н. за това, че не се съобразявали с директивата, не би следвало да се вземат насериозно, първо, защото държавата ясно и категорично завява, че ЧСИ не са държавни органи (облагат се с ДДС), поради което длъжниците не могат да се позовават на директивата по отношение на тях.
Директивата обаче има вертикален ефект и гражданите могат да се позовават на директивата по отношение на държавата и държавните органи (МВР, съд, правителство). За това, че директивата не е въведена коректно в българското законодателство, вина има само и единствено държавата и това е основание за започване на наказателна процедура от страна на ЕК.
По отношение на учредителните актове на ЕО/ЕС, както и по отношение на регламентите, гражданите могат да се позовават на норми на европейското право и спрямо други частноправни субекти - Решение на Европейския съд по дело C 26/62 Ван Генд ен Лос срещу нидерландската данъчна администрация (N.V. Algemene Transport-en Expeditie Onderneming van Gend & Loos срещу Nederlandse Administratie der Belastingen) от 5 февруари 1963 г.
http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs ... -05_02.pdf"Обстоятелството, че посочените по-горе членове от Договора предоставят
възможност на Комисията и на държавите-членки да заведат дело пред Съда
срещу държава, която не е изпълнила задълженията си, не означава, че
частноправните субекти не могат при необходимост да се позовават на тези
задължения пред национален съд, както и фактът, че Договорът предоставя
на разположение на Комисията средства за гарантиране на спазването на
задълженията, наложени на субектите на Договора, не изключва
възможността по дела между частноправни субекти пред национален съд да
се прави позоваване на нарушение на тези задължения."
Това разбиране е възпроизведено и в чл. 15, ал. 2 ЗНА:
Чл. 15. (1) Нормативният акт трябва да съответствува на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.
(2) (Нова - ДВ, бр. 46 от 2007 г.) Ако нормативен акт противоречи на регламент на Европейския съюз, прилага се
регламентът.
По отношение на директивите ЗНА мълчи.