Страница 1 от 1

Данъчно облагане на Етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Мар 2024, 12:38
от todorst
В режим на Етажна собственост сме. На Общо събрание е определена таксата напр. за ПУ /поддръжка и управление / . На две години правим нова Общо събрание и счетоводителя прави отчет - приходи, разходи , остатък! Като пример : приход 20 хил.лв , разход 15 хил. лв. , остатък 5 хил. лв. Следва ли ЕС , Управителя да подаде данъчна декларация и се извърши данъчно облагане на остатъка от 5 хил. лева.
Какъв е статута на ЕС ? Има Закон за етажната собственост, Правилник за приложение ! Ще рече,че това животно ЕС е регламентирано : има Закон , Правилник, регистрация на Управителя !
При мен- апартамента е закупен от ЕООД и платените суми за ПУ ги отчитам като разход , но данъчното не ги признава - иска фактура и касов бон или банково плащане ! Управителят отказва фактура. Ако назначим професионален домоуправител - фирма ЕООД, тя ще може ли да издава фактури за платения ПУ ?

Re: Данъчно облагане на Етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Мар 2024, 16:31
от hristev
Законите казват - данъци заплащат физически и юридически лица.

Етажната собственост НЕ Е нито физическо, нито юридиическо лице. Етажната собственост означава това, че НЕ Е данъчно задължено лице.

Re: Данъчно облагане на Етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Мар 2024, 18:20
от kalahan2008
Едно уточнение - ако етажните собственици са учредили сдружение по чл. 25 от Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС), същото е юридическо лице и то може да издава счетоводни документи.
Но много малко ЕС са регистрирани като сдружения по ЗУЕС.
Има регламентация и тя е в ЗУЕС, малко и в Закона за собствеността.
По въпроса за счетоводните документи - искайте разписка от домоуправителя за платените разходи, това е счетоводният документ, който Ви е нужен.

Re: Данъчно облагане на Етажна собственост

МнениеПубликувано на: 13 Мар 2024, 20:19
от atanasov_law
Разходите към ЕС по презумпция не се осчетоводяват. Това са пари, които се събират в касата на ЕС и с тях се плащат различни разходи. Ако имате професионален домоуправител, то той може да ви осчетоводи /да ви издаде фактура/ единствено сумата, която получава от вашия апартамент за управление.

Омагьосан кръг е. Ако спрете да плащате и ви осъдят, вашето дружество ще плати дълга си към етажната собственост и пак няма да получите фактура.

Моят съвет е: Така и така искате да оправдаете разходите, говорете с управителя на ЕС, да плащате няколко пъти в годината абонамента на асансьора и от асансьорната фирма да пускат на вас фактура. Така с прихващане, ще си оправите сметките с ЕС. Хем няма да сте длъжник, хем ще имате разходен документ.

За повече въпроси: фейсбук група: "Безплатни консултации - Етажна собственост" :mrgreen: