Моля за коментар - здравни осигуровки
Публикувано на: 16 Фев 2005, 08:38
На няколко пъти задавам въпрос във форума на НЗОК и всеки път ми го трият без да ми отговорят. Въпроса ми е свързан със задължението за плащане на невнесени вноски. От НЗОК твърдят, че съгласно ДПК, тези вноски са публично държавно вземане и подлежът на съдебно изпълнение. В ДПК обаче пише, че такова вземане може да са задълженията към държавни и общински органи и организации. Съгласно ЗЗО, НЗОК е юридическо лице с публична форма на управление (т.е. Управителен и Надзорен съвет и още нещо си там) в която държавама участва със свои представители. Бюджета на НЗОК се формира основно от нашите вноски и от допълнителни източници (напр. заем от държавата). При това положение, според мен НЗОК няма как да е държавен или общински орган, което от своя страна означава, че те нямат право да събират вноските като такива органи, а само по общия ред (дело-съд-присъда-съдия изпълнител). Аз не съм юрист и затова задавам въпроса и в този форум, с надеждата, че ще се намери компетентен човек който да ме подкрепи или обори. Не забравяйте, че от отговора на този въпрос зависи спокойствието на много хора, за съжаление и такива на които не им се полага, но какво да се прави, както се пита в една известна пиеса. Предварително благодаря.
Следва цитат от форума на НЗОК на въпроса на една госпожа:
Отговор от: НЗОК - 2005-02-01 11:20:31 ;
Уважаема г-жо,съгласно чл. 13, ал.1 и ал.2,т.1 от Данъчно процесуалния кодекс (ДПК): “(1) Държавните и общинските вземания са публични и частни. (2) Публични са държавни и общински вземания: 1. за данъци, акцизи, мита и задължителни осигурителни вноски”. В този смисъл здравноосигурителните вноски са публични вземания, които по силата на чл.14, ал.1 от ДПК се събират по реда, предвиден в този кодекс.
А това е извадка от ЗЗО:
Чл. 5. Задължителното здравно осигуряване се осъществява на принципите на:
1. (доп. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) задължително участие при набирането на вноските;
2. (изм. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) участие на държавата, осигурените и работодателите в управлението на НЗОК;
3. солидарност на осигурените при ползването на набраните средства;
4. отговорност на осигурените за собственото им здраве;
5. равнопоставеност при ползването на медицинска помощ;
6. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) равнопоставеност на изпълнителите на медицинска помощ при сключване на договори с РЗОК;
7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) самоуправление на НЗОК;
8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) договаряне на взаимоотношенията между НЗОК и изпълнителите на медицинска помощ;
9. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) основен пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК;
10. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) свободен избор от осигурените на изпълнители на медицинска помощ;
11. (предишна т. 8, доп. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) публичност в дейността на НЗОК и публичен контрол върху извършваните от нея разходи.
Раздел II.
Национална здравноосигурителна каса
Чл. 6. (1) Създава се Национална здравноосигурителна каса като юридическо лице със седалище София и с предмет на дейност - осъществяване на задължителното здравно осигуряване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г., изм. - ДВ, бр. 111 от 2004 г., в сила от 21.12.2004 г.) Националната здравноосигурителна каса се състои от централно управление, районни здравноосигурителни каси и поделения на районните здравноосигурителни каси. Седалищата на районните здравноосигурителни каси се определят съгласно списък, приет от Министерския съвет, а седалищата на техните поделения се определят със заповед на директора на Националната здравноосигурителна каса.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г.) Органи на управление на НЗОК са:
1. събранието на представителите;
2. управителният съвет;
3. контролният съвет;
4. директорът.
(4) Националната здравноосигурителна каса не може да извършва доброволно здравно осигуряване.
Раздел III.
Финансово устройство на Националната здравноосигурителна каса
Чл. 22. Бюджетът на НЗОК е основен финансов план за набиране и разходване на паричните средства на задължителното здравно осигуряване и е отделен от държавния бюджет.
Чл. 23. (1) Приходите на НЗОК се набират от:
1. осигурителни вноски;
2. лихви и приходи от управлението на имуществото на касата;
3. приходи, регламентирани с други закони в полза на здравното осигуряване;
4. възстановяване на направени осигурителни разходи в предвидените в нормативните актове случаи;
5. глоби и наказателни лихви;
6. такси, определени с тарифа на Министерския съвет;
7. ликвидационни дялове от търговски дружества -длъжници, обявени в ликвидация;
8. дарения и завещания;
9. други източници.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г.) При недостиг на средства, могат да се ползват краткосрочни безлихвени заеми от републиканския бюджет или кредити от други институции.
Следва цитат от форума на НЗОК на въпроса на една госпожа:
Отговор от: НЗОК - 2005-02-01 11:20:31 ;
Уважаема г-жо,съгласно чл. 13, ал.1 и ал.2,т.1 от Данъчно процесуалния кодекс (ДПК): “(1) Държавните и общинските вземания са публични и частни. (2) Публични са държавни и общински вземания: 1. за данъци, акцизи, мита и задължителни осигурителни вноски”. В този смисъл здравноосигурителните вноски са публични вземания, които по силата на чл.14, ал.1 от ДПК се събират по реда, предвиден в този кодекс.
А това е извадка от ЗЗО:
Чл. 5. Задължителното здравно осигуряване се осъществява на принципите на:
1. (доп. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) задължително участие при набирането на вноските;
2. (изм. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) участие на държавата, осигурените и работодателите в управлението на НЗОК;
3. солидарност на осигурените при ползването на набраните средства;
4. отговорност на осигурените за собственото им здраве;
5. равнопоставеност при ползването на медицинска помощ;
6. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) равнопоставеност на изпълнителите на медицинска помощ при сключване на договори с РЗОК;
7. (предишна т. 6 - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) самоуправление на НЗОК;
8. (предишна т. 7 - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) договаряне на взаимоотношенията между НЗОК и изпълнителите на медицинска помощ;
9. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) основен пакет от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК;
10. (нова - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) свободен избор от осигурените на изпълнители на медицинска помощ;
11. (предишна т. 8, доп. - ДВ, бр. 107 от 2002 г.) публичност в дейността на НЗОК и публичен контрол върху извършваните от нея разходи.
Раздел II.
Национална здравноосигурителна каса
Чл. 6. (1) Създава се Национална здравноосигурителна каса като юридическо лице със седалище София и с предмет на дейност - осъществяване на задължителното здравно осигуряване.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г., изм. - ДВ, бр. 111 от 2004 г., в сила от 21.12.2004 г.) Националната здравноосигурителна каса се състои от централно управление, районни здравноосигурителни каси и поделения на районните здравноосигурителни каси. Седалищата на районните здравноосигурителни каси се определят съгласно списък, приет от Министерския съвет, а седалищата на техните поделения се определят със заповед на директора на Националната здравноосигурителна каса.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г.) Органи на управление на НЗОК са:
1. събранието на представителите;
2. управителният съвет;
3. контролният съвет;
4. директорът.
(4) Националната здравноосигурителна каса не може да извършва доброволно здравно осигуряване.
Раздел III.
Финансово устройство на Националната здравноосигурителна каса
Чл. 22. Бюджетът на НЗОК е основен финансов план за набиране и разходване на паричните средства на задължителното здравно осигуряване и е отделен от държавния бюджет.
Чл. 23. (1) Приходите на НЗОК се набират от:
1. осигурителни вноски;
2. лихви и приходи от управлението на имуществото на касата;
3. приходи, регламентирани с други закони в полза на здравното осигуряване;
4. възстановяване на направени осигурителни разходи в предвидените в нормативните актове случаи;
5. глоби и наказателни лихви;
6. такси, определени с тарифа на Министерския съвет;
7. ликвидационни дялове от търговски дружества -длъжници, обявени в ликвидация;
8. дарения и завещания;
9. други източници.
(2) (Изм. - ДВ, бр. 110 от 1999 г., в сила от 1.01.2000 г.) При недостиг на средства, могат да се ползват краткосрочни безлихвени заеми от републиканския бюджет или кредити от други институции.