just for the record: as good as it gets
Публикувано на:
08 Май 2006, 09:01
от cleo
Решение № 1022 от 29.08.2005 г. на ОС - Варна по адм. д. № 183/2004 г., АО, докладчик съдията Елена Андреева
чл. 62 ЗМДТ
чл. 63 ЗМДТ
чл. 66, ал. 3 ЗМДТ
чл. 71, т. 1, вр. с т. 2 и 3 ЗМДТ
От данъчно задължените лица се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. Таксата за битови отпадъци, която се дължи в хипотезата на чл. 63 от закона, не е отделен и различен вид такса от тези, предвидени в чл. 62 от ЗМДТ. Видовете услуги и съответните такси за битови отпадъци са определени в чл. 62 от ЗМДТ, в който изрично е посочено, че таксата се определя за всяка услуга поотделно. Когато имотът се намира извън районите, в които се организира сметосъбиране и сметоизвозване, се дължат останалите две такси - обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и/или чистота НА териториите за обществено ползване. В разпоредбата на чл. 66 от ЗМДТ е предвидено, че таксата се определя с решение на общинския съвет, но чл. 62 от ЗМДТ изброява лимитативно видовете услуги, за които общинският съвет може да вземе решение за размера им.
------------------------
Производството е по чл. 121 и сл. от ДПК.
Постъпила е жалба от "В. - Д." ЕООД - Р., против Съобщение, изх. № Др-13350/03.12.2003 г. на ДП "Д." при ТДД - Р., потвърдено с Решение № 1/10.01.2004 г. на Директора на ТДД - Р., с което на жалбоподателя е определена такса за битови отпадъци за 1999 г. общо в размер на 1 770,20 лв. и лихва за забава в размер на 1 132,23 лв.
В жалбата се твърди, че посочените в съобщението на ДП "Д." при ТДД - Р. недвижими имоти, находящи се в землищата на с. Б. и с. К., Община С. П., се намират извън границите на съответните населени места, както и че в тези местности услугата "сметосъбиране и сметоизвозване" не се предоставя от общината. Излага се, че това е причината дружеството, като собственик на имотите, да не декларира в подадената данъчна декларация за 1999 г. обстоятелството за ползване на тази услуга, а е отразило единствено дължимия данък за тях. Поддържа се, че към процесния случай е приложима разпоредбата на чл. 71 от ЗМДТ и че правно ирелевантен е фактът, че общината не е уведомила данъчните органи за непредоставянето на услугата, тъй като от значение е обстоятелството дали тя реално се предоставя или не. Прави се искане за отмяна на обжалваните актове.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на жалбоподателя на посочените в нея основания, доразвити в писмени бележки, вх. № 21873/27.06.2005 г. Претендира се присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът по жалбата - ТДД - Р., чрез пълномощника си, оспорва жалбата, като неоснователна, и моли съдът да я отхвърли, както и да присъди в полза на ответната страна юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на В. окръжна прокуратура изразява становище за основателност на жалбата.
Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, счита за изяснено от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е подадена от легитимирано лице в срока по чл. 121, ал. 1 от ДПК, отговаря на изискванията на чл. 122 и чл. 123 от ДПК, поради което и същата се явява процесуално допустима.
На жалбоподателя "В. - Д." ЕООД - Р. е връчено Съобщение, изх. № Др-13350/03.12.2003 г. на ДП "Д." при ТДД - Р., с което е уведомен, че съгласно чл. 57, ал. 4 от ДПК, по декларация-сметка обр. 5 от ЗМДТ, вх. № 82/01.02.1999 г., са му определени данъчни задължения, сред които и такса за битови отпадъци, в размер общо на 1 770,20 лв. и лихви за забава в размер на 1 132,23 лв. Данъчният субект е обжалвал съобщението пред Директора на ТДД - Р., който се е произнесъл с Решение № 1/10.01.2004 г. за потвърждаване на съобщението. В мотивите към решението е изложено, че таксата е изчислена, на основание чл. 66 от ЗМДТ, на база определените ставки в Решение № 244/12.02.1998 г. на Общински съвет, гр. С. П., съгласно което таксата за 1998 г. за предприятия е 8 промила върху ревалоризираната оценка на ДМА с преоценка и 80 промила без преоценка, като размерът е определен и въз основа на подадената от дружеството сметка обр. 5 от ЗМДТ (№ Сл-082/01.02.1999 г.), в която са декларирани производствени обекти - сгради, с отчетна стойност, както следва: с. Б. - 117 224,41 лв. и с. К. - 104 051,03 лв. Посочено е в решението на Директора на ТДД - Р., че решението на ОбС - С. П. от 1998 г. се прилага и през 1999 г., доколкото не е прието ново такова, на основание чл. 66, ал. 3 от ЗМДТ. Изхождайки от разпоредбата на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ (ДВ, бр. 153/1998 г.) и обстоятелството, че общината не е уведомила данъчната служба, че имотите, притежавани от жалбоподателя, не се обслужват от нея, поради което и не се следва да се събира такса за сметосъбиране и сметоизвозване, данъчният орган е приел, че за процесната 1999 г. имотите на жалбоподателя са били обслужвани и се дължи таксата, определена с обжалваното съобщение.
От писмо, изх. № 5677/24.11.2004 г., подписано от кмета на Община С. П., се установява, че в общината няма организирано сметосъбиране и сметоизвозване, като такса за битови отпадъци се заплаща за: поддържане, експлоатация и закриване на депа за битови отпадъци, почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване. Установява се също така, че заповед за определяне на границите на районите за 1999 г. не е издавана.
Видно от удостоверение, издадено от Община С. П., приложено по делото, е, че за 1999 г. на територията на с. Б. и с. К. и в частност на територията, на която се намират имотите, посочени в АДС № 159/20.03.1995 г. и АДС № 132/20.03.1995 г. - извън регулационните черти на посочените населени места, не е извършвана услугата сметосъбиране и сметоизвозване, тъй като таксата за битови отпадъци въобще не включва дейностите по сметосъбиране и сметоизвозване. От общия размер на таксата разпределението за сметосъбиране и сметоизвозване е 0 %.
От правна страна, съгласно чл. 62 от ЗМДТ (ред., ДВ, бр. 153/1998 г.), такса за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 от ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване, обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения, чистота на териториите за обществено ползване.
Установи се по безспорен начин по делото (от цитираното по-горе удостоверение), че за 1999 г. на територията на с. Б. и с. К., вкл. на територията, на която се намират имотите на жалбоподателя, посочени в двата акта за държавна собственост, Община С. П. не е извършвала услугата сметосъбиране и сметоизвозване. В конкретния случай, имотите на жалбоподателя се намират извън регулационните линии на посочените населени места, което се подкрепя и от представените пред съда скица № 317/23.12.1994 г. и скица № К00011/07.07.1999 г., издадени от ОСЗГ - С. П. Предвид изложеното, приложение за случая намира разпоредбата на чл. 63 от ЗМДТ, съгласно която от данъчно задължените лица се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване. От съдържанието на разпоредбите на чл. 62 и чл. 63 от ЗМДТ не може да се направи извод, че таксата за битови отпадъци, която се дължи в хипотезата на чл. 63 от закона, е отделен и различен вид такса от тези, предвидени в чл. 62 от ЗМДТ. Напротив - видовете услуги и съответните такси за битови отпадъци са определени в чл. 62 от ЗМДТ, в който изрично е посочено, че таксата се определя за всяка услуга поотделно. Поради това, и в разпоредбата на чл. 63 от ЗМДТ е предвидено, че когато имотът се намира извън районите, в които се организира сметосъбиране и сметоизвозване, се дължат останалите две такси - обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения и/или чистота на териториите за обществено ползване. Предвид изложеното, съдът приема, че общинският съвет неправилно е определил размера на таксата за различен вид услуга (такса смет), извън изрично предвидените в закона. В разпоредбата на чл. 66 от ЗМДТ е предвидено, че таксата се определя с решение на общинския съвет, но чл. 62 от ЗМДТ изброява лимитативно видовете услуги, за които общинският съвет може да вземе решение за размера им. В случая, общинският съвет е определил размер на такса за услуга, непредвидена в закона, поради което не може да се установи таксата, определена с Решение № 244 по протокол № 16 от заседание на Общински съвет - С. П., проведено на 12.02.1998 г., за кой от трите вида услуги по чл. 62 от ЗМДТ е предвидена.
При положение, че имотите на жалбоподателя попадат извън районите, в които се предоставя услугата сметоизвозване и сметосъбиране, а и същите са извън регулацията на населеното място, то дружеството дължи такса само за обезвреждане в депа или други съоръжения, но само доколкото тази услуга се предоставя от общината. В случая, не е доказано, че тази услуга се предоставя от Община С. П. за имотите на дружеството, а безспорно се установи, че услугата по сметосъбиране и сметоизвозване не е предоставяна, поради което и незаконосъобразно е прието, че не е налице хипотезата на чл. 71, т. 1 от ЗМДТ, като в конкретния случай са налице и хипотезите на чл. 71, т. 2 и 3 от ЗМДТ. Доказателства за обратното не са представени от ТДД - Р., поради което и доколкото не е предоставяна услугата сметосъбиране и сметоизвозване, а само за непредоставянето й се предвижда необходимост съответната община да уведоми Данъчната служба, съдът намира, че обжалваните актове се явяват незаконосъобразни и следва да бъдат отменени, като такива. Същевременно с това, неизпълнението на задължението за уведомяване на Данъчната служба от страна на Община С. поле не може да има за последица определяне на такси за услуги, които реално не са престирани.
С оглед основателността на жалбата и направеното искане за присъждане на сторените по делото разноски, ответната страна следва да заплати в полза на жалбоподателя сумата от 50 лв., на основание чл. 130, ал. 4 от ДПК, вр. чл. 64, ал. 1 от ГПК, представляваща внесената от жалбоподателя държавна такса. Доколкото липсват доказателства по делото да е платено уговореното между жалбоподателя и процесуалния му представител адвокатско възнаграждение в размер на 150 лв., то за същото не следва да бъде осъдена ТДД - Р. да го плати.
Воден от горното, съдът
РЕШИ:
Отменя Съобщение, изх. № Др-13350/03.12.2003 г. на ДП "Д." при ТДД - Р., потвърдено с Решение № 1/10.01.2004 г. на Директора на ТДД - Р., с което на "В. - Д." ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Р., ул. "К." № xx, с ИН от НДР ............., представлявано от О. Х. Х., е определена такса за битови отпадъци за 1999 г. общо в размер на 1 770,20 лв. и лихва за забава в размер на 1 132,23 лв.
Осъжда Териториална данъчна дирекция - Р. да заплати в полза на "В. - Д." ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Р., ул. "К." № xx, с ИН от НДР .............., представлявано от О. Х. Х., сумата от 50 (петдесет) лв., представляваща направени по делото разноски, на основание чл. 130 ал. 4 от ДПК, вр. чл. 64, ал. 1 от ГПК.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаване на съобщенията от страните.
Забележка: Решението е потвърдено с Решение № 2952 от 20.03.2006 г. на ВАС по адм. д. № 11298/2005 г.