МЕДИЙНА СТРАТЕГИЯ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
Публикувано на: 08 Ное 2007, 17:05
Ето какво могат да открият любопитните на сайта на висшия съдебен съвет, най-отдолу в рубриката " Доклади, Декларации " http://www.vss.justice.bg/bg/start.htm
Някакви коментари ?
-----------
МЕДИЙНА СТРАТЕГИЯ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
ПРИЕТА НА ЗАСЕДАНИЕ НА ВСС
(ПРОТОКОЛ №25/25.06.2003г.)
ЕДИННА МЕДИЙНА СТРАТЕГИЯ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
I.Цели.
Създаване на единна информационно-медийна стратегия на съдебната власт (СВ) и преодоляване на създаденото у обществото впечатление, че публичните изяви на съдебната власт са личностни, а не институционални.
Настоящата стратегия цели създаване на позитивен , реалистичен обществен облик на съдебната система. Тя цели също повишаване на правната култура на обществото като цяло.
Нужно е чрез медиите да се обяснява, че:
- Законът е главната защита на обществото и на обикновения гражданин – задължение на СВ е да прилага законите еднакво за всички, а не да ги коментира.
- Не бързината на правораздаването е решаващият фактор за добрата работа на СВ, а точното и обективно прилагане на нормите на закона.
- Независимата СВ е гаранция за създаване на гражданско общество.
В хода на работата си съдебната система влиза в противоречие с много интереси, ето защо е особено важно да бъде отворена и да предотвратява с активно медийно присъствие прокарването на каквито и да е внушения, че системата не действа в полза на обществото.
II.Принципи на медийната политика на СВ.
Основен принцип на медийната стратегия на СВ - Конституционно право на гражданите е да бъдат информирани, освен в случаите, когато законът забранява достъп до даден вид информация.
III. Структура.
1. Специалист “Връзки с обществеността” на ВСС (Говорител на ВСС). Говорителят на ВСС говори от името на колективния орган, който ръководи цялата СВ. Ето защо представлява пред обществото не само ВСС но и цялата съдебна система и отговаря за цялостния медиен имидж на СВ. Говорителят на ВСС споделя същите права и задължения като специалистите “Връзки с обществеността” от отделните институции на СВ (описани по-долу). Той има и следните специфични функции:
- Присъства на всички заседания на ВСС и си води бележки, въз основа на които изготвя информация за медиите
- Информира медиите за решенията, взети от ВСС на редовни брифинги след всяко заседание на органа
- Има право да дава интервюта и да участва в предавания и дискусии от името на ВСС, след като е упълномощен за това за веки конкретен случай
- Осигурява достъп на журналистите за интервюта с членовете на ВСС
- Има право по своя инициатива и с оглед създаване на по-добър имидж на съдебната система да бъде инициатор за срещи с журналисти и интервюта с магистрати, които не са членове на ВСС, независимо дали в поделението на СВ, където тези магистрати работят, има пресаташе или не.
- Може да изисква информация, свързана с медийното представяне на СВ от всички нейни органи.
- Има право да иска информация, която да бъде представена на медиите, от ръководителите на органите на СВ, където няма назначени специалисти “Връзки с обществеността”
- При необходимост има право да организира срещи, дискусии и семинари с журналисти и представители на обществеността, като тематиката им не е ограничена само от работата на ВСС, а може да се отнася до функционирането на цялата съдебна власт.
- Говорителят на ВСС съгласува действията си с членовете на Съвета
- Говорителят на ВСС е публичното лице на СВ, той трябва да съобразява с това действията си и поведението си на обществени места
2. Пресаташета (специалисти по връзки с обществеността) – това са хората, които осъществяват посредничеството между съдебната система и обществеността. Тяхна задача е да преценяват, каква информация трябва да бъде сведена до общественото внимание, както и да сътрудничат на магистратите и журналистите за връзките помежду им. Препоръчително е пресаташета да имат ВАС, ВКС, ВКП, НСлС, АС, АП, ОС, ОП, ОСлС. Поради обема на работата си специалисти “Връзки с обществеността” би трябвало да се назначат и в СГС, както и в някои по-големи районни съдилища.
а) Задължения :
- Пресаташетата се длъжни да се съобразяват с основните принципи на медийната политика на СВ, както и със законите, отнасящи се до даването на информация.
- Пресаташетата отговарят за обществения имидж на институцията, която представляват, подбират и поднасят в подходящ вид всякаква информация, която може да подобри обществения образ на СВ или на съответното поделение на СВ
- Пресаташетата информират ръководителя на органа на СВ, в който работят за всички важни събития, отнасящи се до функционирането на съдебната система
- Пресаташетата информират журналистите за хода на делата, които интересуват обществеността, като се съобразяват със закона
- Пресаташетата подготвят ръководителите на органите на СВ и магистратите, когато сметнат, че към конкретно дело ще има журналистически интерес.
- Пресаташетата осъществяват контактите между магистрати и журналисти, независимо, коя от страните ги е поискала, след съгласуване с ръководителя на съответния орган на СВ.
- Пресаташетата организират пресконференции по идея на ръководителя на съответната институция или по своя инициатива, след съгласуване с ръководителя, с оглед целите на медийната политика на СВ
- Пресаташетата следят информацията, която излиза в медиите за съответното поделение на СВ, като представят и поддържат архив от съответни дописки, статии, интервюта и т.н. и ако е необходимо, искат опровержения за клевети или недоброжелателни материали.
- Пресаташетата поддържат редовен контакт с говорителя на ВСС
- Пресаташетата съгласуват действията си с ръководителя на съответние орган на СВ
б) Права:
- Пресаташетата имат право да искат от ръководителите на институциите, в които работят, съдействие при събиране на информация, която да стане обществено достояние
- Пресаташетата поемат отговорност за информацията, която предоставят и имат право на преценка за вида, количеството и начина, по който да я представят на общественото внимание
- Пресаташетата имат право да дават съвети на ръководителите и магистратите и съдебните служители от институциите, които представляват, за медийното им поведение и присъствие
3. Медиен пул. Специалистите “Връзки с обществеността” от съдебната система образуват медиен пул и се събират на обща среща най-малко веднъж годишно. Срещата се организира и ръководи от говорителя на ВСС. Това е първата крачка за създаване на единен информационен център на СВ така, както съществуват такива на останалите две власти – законодателната и изпълнителната. Целта на срещите е да се сподели опитът, да се отчете направеното, да се анализират грешките и да се координира работата. На тези срещи се организира изнасяне на лекции от магистрати, от представители на неправителствени организации, журналисти или от съответни специалисти от чужбина.
IV.Основни методи на общуване с медиите.
1.Пресконференции. Водещ на пресконференциите е специалистът “Връзки с обществеността”. В тях може да участват ръководителят на съответния орган на СВ или магистрати по тяхна преценка.
- периодични брифинги – за периодично информиране на медиите за работата на съответния орган на СВ. На тези брифинги може да присъства и само специалистът “Връзки с обществеността”. Периодичността им се определя по негова преценка
- тематични пресконференции – за информиране на медиите за хода или резултатите от конкретно дело, за възникнал проблем или друго събитие. Желателно е присъствието на ръководителя на органа на СВ или на определен от него представител.
2. Прессъобщения – във връзка с конкретни дела или други събития.Тази форма се използва когато специалистът “Връзки с обществеността” прецени, че това е най-подходящият начин за поднасяне на информацията, както когато няма време за свикване на пресконференция (например часът е твърде късен, а вестниците затварят броевете си към 16 – 17 ч.). Това е най-ефективният начин за поднасяне на своевременна информация от пресаташетата на органи на СВ, намиращи се в по-малките и отдалечени селища, където няма кореспонденти на централните медии. Прессъобщенията могат да бъдат пращани по факс или електронна поща направо в редакциите на медиите. Прессъобщенията трябва да бъдат пращани и на говорителя на ВСС, когато е необходимо се търси съдействието му за публикуването им в централните медии. Прессъобщенията се съгласуват с ръководителя на съответното звено на СВ.
3. Интернет-страници – това е съвременната форма за поднасяне на информация. Наличието на уеб-страници на органите на СВ до голяма степен ще улесни работата на пресаташетата, защото ще бъде осигурявана официална информация за обществото чрез Интернет, без посредничеството на медиите. От уеб-страниците ще могат да правят справки и журналистите. Електронно поднесената информация, обаче, не може да изземе функциите и значението на личния контакт с медиите.
4.Интервюта и участия в предавания. Даването на интервюта или участията в предавания на електронните медии се уговарят чрез пресаташето на съответния орган или чрез говорителя на ВСС. Специалистите по връзки с обществеността изискват предварителни въпроси от журналиста и се уговарят с него да предостави интервюто преди да се публикува (за евентуално нанасяне на корекции).
5. Телефонни разговори с журналисти – информация може да бъде давана и по телефона, но се препоръчва това да става само в случаите, когато пресаташето или магистратът познават добре журналиста, който я иска. Следва да се има предвид, че понякога репортерите записват разговорите с диктофон без да са предупредили за това.
V. Участие на магистратите при създаване на медийния образ на съдебната система.
1.Желателно е журналисти, оператори и фоторепортери да бъдат допускани в съдебните зали, когато процесите са открити. Това става по преценка на председателя на съдийския състав. Камерите и фотоапаратите се допускат само в началото – за протоколни кадри и снимки, след което в залата да остават само желаещите журналисти, без оператори и фоторепортери.
2. Когато се гледат дела, представляващи особен обществен интерес, но медиите не са присъствали, магистратите, ангажирани с делото, помагат на пресаташето , давайки му информация или допълнителни подробности, за да може то да съобщи верни данни на медиите. Желателно е такава информация да не се отказва, освен в случаите, когато законът го забранява.
3.Магистратите могат по своя преценка да дават интервюта – по конкретни случаи или по принципни въпроси, свързани със съдебната система. Препоръчително е преди това да потърсят съответното пресаташе, за да обсъдят заедно, дали даването на интервю за конкретното издание или участието в конкретното предаване е удачно, да разберат подробности за съответната медия и за журналиста, с когото ще говорят, ако не го познават и да получат сведения за евентуалната предистория, ако става дума за някакъв скандал, например.
4.Ръководителите на органите на СВ разрешават достъпа на журналистите до делата и други документи, когато това е възможно и позволено от закона. Пресаташето присъства, докато журналистът прави справката си.
VI. Работа с журналистите.
1.Осигуряване на достъп до събитията -Обикновено събитията, свързани със СВ, се отразяват от едни и същи ресорни репортери. Пресаташето на съответния орган има списък с имената, телефоните и електронните адреси на тези репортери. Специалистът “Връзки с обществеността” се свързва с тях и ги кани на събития.
2.Обучение – тъй като става дума за определен брой едни и същи репортери е хубаво да се организират за тях семинари, когато има особено важни изменения в законите, регулиращи съдебната система. Такива семинари могат да бъдат провеждани и по някои принципни теми от типа “Съдът ли е виновен, че престъпниците са на свобода”, на които лектори – магистрати или преподаватели по право, да разясняват приложението на законите и да разсейват обществените заблуди. Трябва да се има предвид, че понякога журналистите могат да заблудят обществото от непознаване на материята и да навредят по този начин на имиджа на СВ.
3. Неформални контакти, годишни поощрения. Чрез неформалните контакти се печели доверието на журналистите. Освен това чрез тях се поощряват усилията им за обективно отразяване на резултатите на съдебната система. В края на всяка година ВСС трябва да организира коледно-новогодишна среща с ресорните репортери. На нея говорителят прави номинации и раздава награди за най-добрите публикации, за най-добрите репортажи, за най- интересното интервю през годината и т.н.
VII. Връзки с други институции .
Говорителят на ВСС и пресаташетата осъществяват връзката с другите институции
Говорителят на ВСС е равнопоставен с говорителите на законодателната и изпълнителната власт, така както СВ е равнопоставена на другите власти. За целта е необходимо за говорителя на ВСС да се осигурят акредитации, така че да може да присъства на събитие и пресконференции, засягащи съдебната система. ВСС официално изисква акредитация за говорителя си за Народното събрание, Министерския съвет и Президентството.
Някакви коментари ?
-----------
МЕДИЙНА СТРАТЕГИЯ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
ПРИЕТА НА ЗАСЕДАНИЕ НА ВСС
(ПРОТОКОЛ №25/25.06.2003г.)
ЕДИННА МЕДИЙНА СТРАТЕГИЯ НА СЪДЕБНАТА ВЛАСТ
I.Цели.
Създаване на единна информационно-медийна стратегия на съдебната власт (СВ) и преодоляване на създаденото у обществото впечатление, че публичните изяви на съдебната власт са личностни, а не институционални.
Настоящата стратегия цели създаване на позитивен , реалистичен обществен облик на съдебната система. Тя цели също повишаване на правната култура на обществото като цяло.
Нужно е чрез медиите да се обяснява, че:
- Законът е главната защита на обществото и на обикновения гражданин – задължение на СВ е да прилага законите еднакво за всички, а не да ги коментира.
- Не бързината на правораздаването е решаващият фактор за добрата работа на СВ, а точното и обективно прилагане на нормите на закона.
- Независимата СВ е гаранция за създаване на гражданско общество.
В хода на работата си съдебната система влиза в противоречие с много интереси, ето защо е особено важно да бъде отворена и да предотвратява с активно медийно присъствие прокарването на каквито и да е внушения, че системата не действа в полза на обществото.
II.Принципи на медийната политика на СВ.
Основен принцип на медийната стратегия на СВ - Конституционно право на гражданите е да бъдат информирани, освен в случаите, когато законът забранява достъп до даден вид информация.
III. Структура.
1. Специалист “Връзки с обществеността” на ВСС (Говорител на ВСС). Говорителят на ВСС говори от името на колективния орган, който ръководи цялата СВ. Ето защо представлява пред обществото не само ВСС но и цялата съдебна система и отговаря за цялостния медиен имидж на СВ. Говорителят на ВСС споделя същите права и задължения като специалистите “Връзки с обществеността” от отделните институции на СВ (описани по-долу). Той има и следните специфични функции:
- Присъства на всички заседания на ВСС и си води бележки, въз основа на които изготвя информация за медиите
- Информира медиите за решенията, взети от ВСС на редовни брифинги след всяко заседание на органа
- Има право да дава интервюта и да участва в предавания и дискусии от името на ВСС, след като е упълномощен за това за веки конкретен случай
- Осигурява достъп на журналистите за интервюта с членовете на ВСС
- Има право по своя инициатива и с оглед създаване на по-добър имидж на съдебната система да бъде инициатор за срещи с журналисти и интервюта с магистрати, които не са членове на ВСС, независимо дали в поделението на СВ, където тези магистрати работят, има пресаташе или не.
- Може да изисква информация, свързана с медийното представяне на СВ от всички нейни органи.
- Има право да иска информация, която да бъде представена на медиите, от ръководителите на органите на СВ, където няма назначени специалисти “Връзки с обществеността”
- При необходимост има право да организира срещи, дискусии и семинари с журналисти и представители на обществеността, като тематиката им не е ограничена само от работата на ВСС, а може да се отнася до функционирането на цялата съдебна власт.
- Говорителят на ВСС съгласува действията си с членовете на Съвета
- Говорителят на ВСС е публичното лице на СВ, той трябва да съобразява с това действията си и поведението си на обществени места
2. Пресаташета (специалисти по връзки с обществеността) – това са хората, които осъществяват посредничеството между съдебната система и обществеността. Тяхна задача е да преценяват, каква информация трябва да бъде сведена до общественото внимание, както и да сътрудничат на магистратите и журналистите за връзките помежду им. Препоръчително е пресаташета да имат ВАС, ВКС, ВКП, НСлС, АС, АП, ОС, ОП, ОСлС. Поради обема на работата си специалисти “Връзки с обществеността” би трябвало да се назначат и в СГС, както и в някои по-големи районни съдилища.
а) Задължения :
- Пресаташетата се длъжни да се съобразяват с основните принципи на медийната политика на СВ, както и със законите, отнасящи се до даването на информация.
- Пресаташетата отговарят за обществения имидж на институцията, която представляват, подбират и поднасят в подходящ вид всякаква информация, която може да подобри обществения образ на СВ или на съответното поделение на СВ
- Пресаташетата информират ръководителя на органа на СВ, в който работят за всички важни събития, отнасящи се до функционирането на съдебната система
- Пресаташетата информират журналистите за хода на делата, които интересуват обществеността, като се съобразяват със закона
- Пресаташетата подготвят ръководителите на органите на СВ и магистратите, когато сметнат, че към конкретно дело ще има журналистически интерес.
- Пресаташетата осъществяват контактите между магистрати и журналисти, независимо, коя от страните ги е поискала, след съгласуване с ръководителя на съответния орган на СВ.
- Пресаташетата организират пресконференции по идея на ръководителя на съответната институция или по своя инициатива, след съгласуване с ръководителя, с оглед целите на медийната политика на СВ
- Пресаташетата следят информацията, която излиза в медиите за съответното поделение на СВ, като представят и поддържат архив от съответни дописки, статии, интервюта и т.н. и ако е необходимо, искат опровержения за клевети или недоброжелателни материали.
- Пресаташетата поддържат редовен контакт с говорителя на ВСС
- Пресаташетата съгласуват действията си с ръководителя на съответние орган на СВ
б) Права:
- Пресаташетата имат право да искат от ръководителите на институциите, в които работят, съдействие при събиране на информация, която да стане обществено достояние
- Пресаташетата поемат отговорност за информацията, която предоставят и имат право на преценка за вида, количеството и начина, по който да я представят на общественото внимание
- Пресаташетата имат право да дават съвети на ръководителите и магистратите и съдебните служители от институциите, които представляват, за медийното им поведение и присъствие
3. Медиен пул. Специалистите “Връзки с обществеността” от съдебната система образуват медиен пул и се събират на обща среща най-малко веднъж годишно. Срещата се организира и ръководи от говорителя на ВСС. Това е първата крачка за създаване на единен информационен център на СВ така, както съществуват такива на останалите две власти – законодателната и изпълнителната. Целта на срещите е да се сподели опитът, да се отчете направеното, да се анализират грешките и да се координира работата. На тези срещи се организира изнасяне на лекции от магистрати, от представители на неправителствени организации, журналисти или от съответни специалисти от чужбина.
IV.Основни методи на общуване с медиите.
1.Пресконференции. Водещ на пресконференциите е специалистът “Връзки с обществеността”. В тях може да участват ръководителят на съответния орган на СВ или магистрати по тяхна преценка.
- периодични брифинги – за периодично информиране на медиите за работата на съответния орган на СВ. На тези брифинги може да присъства и само специалистът “Връзки с обществеността”. Периодичността им се определя по негова преценка
- тематични пресконференции – за информиране на медиите за хода или резултатите от конкретно дело, за възникнал проблем или друго събитие. Желателно е присъствието на ръководителя на органа на СВ или на определен от него представител.
2. Прессъобщения – във връзка с конкретни дела или други събития.Тази форма се използва когато специалистът “Връзки с обществеността” прецени, че това е най-подходящият начин за поднасяне на информацията, както когато няма време за свикване на пресконференция (например часът е твърде късен, а вестниците затварят броевете си към 16 – 17 ч.). Това е най-ефективният начин за поднасяне на своевременна информация от пресаташетата на органи на СВ, намиращи се в по-малките и отдалечени селища, където няма кореспонденти на централните медии. Прессъобщенията могат да бъдат пращани по факс или електронна поща направо в редакциите на медиите. Прессъобщенията трябва да бъдат пращани и на говорителя на ВСС, когато е необходимо се търси съдействието му за публикуването им в централните медии. Прессъобщенията се съгласуват с ръководителя на съответното звено на СВ.
3. Интернет-страници – това е съвременната форма за поднасяне на информация. Наличието на уеб-страници на органите на СВ до голяма степен ще улесни работата на пресаташетата, защото ще бъде осигурявана официална информация за обществото чрез Интернет, без посредничеството на медиите. От уеб-страниците ще могат да правят справки и журналистите. Електронно поднесената информация, обаче, не може да изземе функциите и значението на личния контакт с медиите.
4.Интервюта и участия в предавания. Даването на интервюта или участията в предавания на електронните медии се уговарят чрез пресаташето на съответния орган или чрез говорителя на ВСС. Специалистите по връзки с обществеността изискват предварителни въпроси от журналиста и се уговарят с него да предостави интервюто преди да се публикува (за евентуално нанасяне на корекции).
5. Телефонни разговори с журналисти – информация може да бъде давана и по телефона, но се препоръчва това да става само в случаите, когато пресаташето или магистратът познават добре журналиста, който я иска. Следва да се има предвид, че понякога репортерите записват разговорите с диктофон без да са предупредили за това.
V. Участие на магистратите при създаване на медийния образ на съдебната система.
1.Желателно е журналисти, оператори и фоторепортери да бъдат допускани в съдебните зали, когато процесите са открити. Това става по преценка на председателя на съдийския състав. Камерите и фотоапаратите се допускат само в началото – за протоколни кадри и снимки, след което в залата да остават само желаещите журналисти, без оператори и фоторепортери.
2. Когато се гледат дела, представляващи особен обществен интерес, но медиите не са присъствали, магистратите, ангажирани с делото, помагат на пресаташето , давайки му информация или допълнителни подробности, за да може то да съобщи верни данни на медиите. Желателно е такава информация да не се отказва, освен в случаите, когато законът го забранява.
3.Магистратите могат по своя преценка да дават интервюта – по конкретни случаи или по принципни въпроси, свързани със съдебната система. Препоръчително е преди това да потърсят съответното пресаташе, за да обсъдят заедно, дали даването на интервю за конкретното издание или участието в конкретното предаване е удачно, да разберат подробности за съответната медия и за журналиста, с когото ще говорят, ако не го познават и да получат сведения за евентуалната предистория, ако става дума за някакъв скандал, например.
4.Ръководителите на органите на СВ разрешават достъпа на журналистите до делата и други документи, когато това е възможно и позволено от закона. Пресаташето присъства, докато журналистът прави справката си.
VI. Работа с журналистите.
1.Осигуряване на достъп до събитията -Обикновено събитията, свързани със СВ, се отразяват от едни и същи ресорни репортери. Пресаташето на съответния орган има списък с имената, телефоните и електронните адреси на тези репортери. Специалистът “Връзки с обществеността” се свързва с тях и ги кани на събития.
2.Обучение – тъй като става дума за определен брой едни и същи репортери е хубаво да се организират за тях семинари, когато има особено важни изменения в законите, регулиращи съдебната система. Такива семинари могат да бъдат провеждани и по някои принципни теми от типа “Съдът ли е виновен, че престъпниците са на свобода”, на които лектори – магистрати или преподаватели по право, да разясняват приложението на законите и да разсейват обществените заблуди. Трябва да се има предвид, че понякога журналистите могат да заблудят обществото от непознаване на материята и да навредят по този начин на имиджа на СВ.
3. Неформални контакти, годишни поощрения. Чрез неформалните контакти се печели доверието на журналистите. Освен това чрез тях се поощряват усилията им за обективно отразяване на резултатите на съдебната система. В края на всяка година ВСС трябва да организира коледно-новогодишна среща с ресорните репортери. На нея говорителят прави номинации и раздава награди за най-добрите публикации, за най-добрите репортажи, за най- интересното интервю през годината и т.н.
VII. Връзки с други институции .
Говорителят на ВСС и пресаташетата осъществяват връзката с другите институции
Говорителят на ВСС е равнопоставен с говорителите на законодателната и изпълнителната власт, така както СВ е равнопоставена на другите власти. За целта е необходимо за говорителя на ВСС да се осигурят акредитации, така че да може да присъства на събитие и пресконференции, засягащи съдебната система. ВСС официално изисква акредитация за говорителя си за Народното събрание, Министерския съвет и Президентството.