Идеи за по качествено и бързо правораздаване?
Това вече колежке е нещо конструктивно .
Аз ще изложа с ваше позволение моето скромно е без претенции за меродавност мнение.
1-во сериозна промяна в НПК.
Според мен един съдия трабва да ръководи процеса в съдебната му фаза и да пише мотиви на присъдата или решението, а не да се товари с работа която не е в тази му основни правомощия.
- производствата за разпит пред съдия
- всевъзможни разрешения за достъп до банкова и до информация в данъчни и други регистри
- всевъзможни разрешения за използване на СРС.
Тези процедури губят ценното време и на дознатели и на съдии, според мен, и като резултат неспазване на срокове и 800 000 прекратени дела. Или да се назначат съдии само по тази чисто несъдебна дейност, и да не се губи времето на останалите магистрати.
2-ро 1 месечния срок за произнасяне с мотиви разбира се , не трябва да е пожелателен а задължителен и неспазването му да носи сериозни санкции за провинилия се магистрат. Имам дела и по 6 месеца все още няма произнасяне при това инстанции като ВАС и ВКС.
3-то пълна компютризация на деловодната система по стандарт сайта на ВАС, он-лайн справки и възможност за он- лайн контрол за всички съдилища. Такава система ще „напомня” че срокът за изтовяне на мотиви тече и че всички виждат това , както и да си прави изводи за санкциите които следват. Това ще облекчи и работата на деловодствата.
Едниствената свястна нова книга за съдебната власт. Корупция и съдебна власт на Коалиция 2000 и Витоша рисърч, където наистина се казват нещата в прав текст, макар и добре шлифовани, председателят на ССБ признава че Съдебната власт не е демократична по своята същност. Какво признание, като се мотивира че този анахронизъм в съвременното демократично общество е необходим защото при спор трябва независима и безпристрастна трета страна. С това се мотивира и привилегиите и имунитетът.
Да но практиката и историята при това най новата на държави като САЩ,Италия ,Франция, Германия и други, има сериозна еволюция и отклонение. И в България е така но не го признават, нима изборът на висши магистрати като главния прокурор, председатели на ВАС и ВКС, не е политически?!? Де юре не. Но де факто, само лаик може да вярва че не е . И това е описано в книгата, препоръчвам ви да я прочетете или да я изтеглите от сайта на ,портала антикорупция .
Следа като правосъдието се дава в ИМЕТО НА НАРОДА, редно е суверенът от чието име се дава правосъдие, да контролира тази дейност и служители които упражняват от негово име това правомощия. А това става по два начина пряко или косвено или и двете.
1-во по американски образец мажоритарни избори за председатели на съдилища и прокуратури с изключение на върховните. С мандат за управление. Народът не е толкова прост за да прецени на кого да повери това правомощие. И да видим дали спокойно някои хора ще си пият питието с ВИП представители на „сивата икономика”. Обратното означава феодализъм и обида към суверена.
2-ро обществени съвети с представители на НПО, медии, местна власт, полиция и прокуратура, с контролни функции. Поне на месец трябва да се изтовя доклад и да се защитава пред този съвет, както и да се отговаря на неизбежните неудобни въпроси. Механизъм за граждански контрол.
3-то премахване на всякакви имунитети и привилегии като противоконституционни, вижте чл.1ал.3 КРБ и чл.6 КРБ колизията със ЗСВ и други части от конституцията. На практика имаме присвояване на народния суверенитет от институция без съгласието на суверена в законова форма. А формата е избор или контрол от изборна институция.
4-то парламентарен контрол върху ВАС,ВКС,главна прокуратура. Поне 1 път на 3 месеца. Принцип този който прави закона по презумция трябва да контролира тези които са длъжни да го спазват , прилагат и правораздават.
5-то ВАС,ВКС, главна прокуратура и ВАдв.С , да имат право на законодателна инициатива подобно на МС. Смях ,хората на закона да нямат право да искат промяна на закона,когато не работи, ами ще го правят и го правят лица които хабер представа си нямат от правораздаване.
Това не противоречи на принципа на разделение на властите а го усъвършенства. Властта е една но има три функции, като винаги едната е на върха на пирамидата, а това винаги е бил законодателя, независимо дали законодателя е НС или президент а в миналото монарх. При всички положения се носи отговорност пред обществото, единствените институции които е оправдано с оглед защита на националната сигурност, да останат недемократични са армията, разузнаването и полицията.
По този начин според мен сидромът”безотговорност и безнаказаност” ще се намали или ще се премахне. Защото оправдания от типа ние сме прави, полицията и прокуратурата са виновни и НС, а от там не ние сме прави НС и съдът са виновни и накрая излиза че всички са прави а само жертвата е виновна за това че е жертва в България. Този филм стана много скучен и ще се смени. Още повече че философията на ЕС и на актовете на общността е въведен принципите в Директивите, важна е да се постигне целта посочена в акта , а средствата всякоя държава преценява как. Не че в нашето НС всички са експерти, но такава е волята на народа, магаре избират магаре ги управлява, но при този механизъм няма място за „пинг-понг” прехвърляне на горещата топка с идеята да „изтине”.
Няма идеален модел или неща, има по добре и по лошо работещи конструкции при определените условия.
С това не целя за обиждам персонално никой магистрат особено дама, имам добри приятели прокурори и съдии, но това са принципни неща и тези които аз споделям , а все още свободата на словото не е забранена със закон.
Ето днес страхотна млада колежка съдия,
бих казал престъпно привлекателна но с тая тога в тая жега, не само нарушаваме нейните права,
правото на добри условия на труд но и правото на младите адвокати да оценят по достойнство хубостта на младите колежки магистратки.
С такива колежки да ти е кеф да отидеш в съда и да правиш исканията си. Вярно понякога се объркваме по кой Член да правя исканията си към съда от ГПК ли от друг закон ли или от с.................
Както се казва ние сиромасите и простите и грозните като мен, ако не друго то поне да „изплакним очи”, и да загубиш от такива красиви колежки то с кеф да загубиш делото. Важен е принципа от съд и от жена се иска всичко а получаваш каквото ти дадът, може и шамар.
Така че и тогите също пречат на доброто правораздаване.